Thursday, February 12, 2009

MEMARTABATKAN KUASA MELAYU BARU

Bukan mudah hendak mendaulatkan agama, menjaga kepentingan bangsa dan negara... Teori berbagai teori boleh dikemukakan, namun pelaksanaannya yang menjadi masalah. Bukti yang nyata, tidak semestinya negara Islam yang bertamadun Islam juga akan mampu memberi keadilan dan keamanan kepada semua rakyat...

Perhatikan dalam lipatan sejarah Islam, baik di Melaka, di Brunei ataupun di Andalus, Baghdad malah di Basrah dan Kufah yang didominasi kalangan tabien suatu ketika dahulu, banyak ceritera ngeri dan kezaliman pemerintah yang terjadi sepanjang sejarah mereka.

Mengkaji pula sejarah di barat, kita dapati perkara yang sama lebih dahsyat terjadi. Soal kemanusiaan sering sahaja dibakulsampahkan oleh pemimpin yang zalim dengan alasan yang mereka cipta sendiri.

Ringkasnya, bukanlah sesenang itu untuk melaksanakan keadilan kepada semua pihak. Kita mengharapkan baik di Perak, Selangor, Kedah, Kelantan, Terengganu dan semua negeri di Malaysia aman damai dan terselamat daripada kekejian yang akan menjelekkan sejarah bangsa.

(Saya tertarik dengan buku Sejarah Umat Islam karya Hamka yang secara jelas memperlihatkan berbagai bentuk ketidak adilan yang berlaku dalam dunia Islam. Namun kita tidak ingin mengatakan ia dibenarkan oleh agama, sekadar memahami realiti sejarah bahawa Imam Hanafi tidak akan dipenjarakan jika tidak kerana dia mahu menegakkan kebenaran atas kefahaman dan kesedarannnya sendiri...)

No comments: