Wednesday, April 25, 2012

HUJAHAN POLITIKUS KECIL

Ketika hampir pilihanraya, muncullah ramai tokoh politikus kecil dengan berbagai idea dan hujahan untuk membenarkan apa yang dibawa, apa yang dipercayai. Antara hujahan biasa yang kita dengar, melucukan bahkan boleh dipatahkan sekelip mata.

Perhatikan hujahan klasik ini;

1. Awak kerja kerajaan, gaji kerajaan yang bayar, wajib sokong kerajaan.

Jika begitu, tiadalah ertinya demokrasi, jadilah sahaja negara diktator atau negara feudal. Seperti juga Mashitah, wajib sahajalah dia mentaati Firaun. Kenapa Mashitah melawan Firaun? Ataupun boleh difikirkan begini; saya menjadi guru agama di Kelantan/Selangor, maka wajiblah saya menyokong kerajaan Kelantan/Selangor kerana kerajaan Kelantan yang membayar gaji saya...

2. Dia mendendangkan lagu 'Anak kecil bermain api, terbakar hatinya yang sepi.. bumi dipijak milik orang...

Kelemahan orang Melayu telah diketahui umum walaupun berbagai usaha kerajaan lakukan. Bila dipersoalkan 'bumi dipijak milik orang', soalnya; di tangan siapa kes ini terjadi? Siapa yang memimpin negara ini setelah 50 tahun merdeka? Bukankah orang yang sama juga? Sudah 50 tahun mentadbir negara, pun masih begitu juga keadaan bangsa Melayu? Siapa yang menggadai tanah-tanah Melayu jika bukan pemimpin yang sama juga?

Kelemahan bangsa Melayu tidak boleh dijadikan alasan untuk memancing undi, tetapi kelemahan ini wajib diperjuangkan sampai bila-bila, oleh siapa sahaja.

3. Peristiwa 13 Mei, siapa punya angkara?

Usah bicara soal 13 Mei, kerana yang menang itu adalah parti Cina yang bernaung di bawah Parti GERAKAN. Parti ini adalah kompenan kita juga. Malah senang dicerita, biar siapapun, Cina tetap Cina yang mencari ruang dan peluang untuk berkuasa dan menguasai sampai bila-bila.

Apa yang hendak dimarahkan orang Cina? Sedangkan mereka juga adalah sekongkolan dengan parti yang ada pada hari ini daripada kedua-dua belah pihak.

4. Hilang Singapura, Pulau Pinang tinggal kenangan

Pada zaman siapa Singapura itu hilang? Pulau Batu Putih juga hilangnya di zaman siapa? Pulau Pinang yang tinggal kenangan untuk orang Melayu, itu juga angkara siapa puluhan tahun lamanya sebelum diambil alih oleh orang yang 'sama' lewat PRU12?

Kadang kala hujahan longgar seperti ini sekadar menampakkan kekurangan kita dalam menerima dan menghayati konsep demokrasi, dan ada kalanya ia sekadar ucapan dan lotehan yang memualkan.

Saya suka mendengar daripada kedua-dua belah pihak, tapi banyak yang tidak betul daripada yang betul. Setiap lontaran hujahan, pasti ada jawapan yang terbalas di dalam diri...

Rasa lebih selesa mendengar hujahan Tun Mahathir dan DS Najib berkempen, yang memahami realiti massa dan erti demokrasi. Kita bekerja dan kita buktikan kepada rakyat yang kita memang bekerja bersungguh-sungguh.

No comments: