Friday, April 26, 2019

KOMPLEKSITASI KOMUNITI INDIA DI MALAYSIA

Komuniti India mewakili 10 - 15 peratus rakyat Malaysia. Walaupun jumlahnya agak kecil, namun penguasaan ekonomi dan politik kaum ini agak besar dan memberi bekas kepada pembangunan negara. Sejak tradisi, komuniti India dilihat sebagai komuniti yang bertaraf rendah dan kelihatan kotor. Namun kesan pembangunan negara yang menyeluruh, telah merubah keadaan ini.

Sistem kasta seakan kurang memberi makna kalangan komuniti India di Malaysia, walaupun sebenarnya ia masih menebal di kalangan rakyat India di India. Keadaan ini menjadi janggal dan satu kepelikan kepada kaum India, ibarat seorang yang lahir dalam kalangan hamba, tiba-tiba bertahta menjadi raja! Kepelikan apakah ini.



Siapa yang upaya mengubah kompleksitasi komuni India di Malaysia.


Tidak semua India terlibat, hanya beberapa kerat cuma. Namun kemunculan beberapa kerap itu yang sering kali terjadi, telah menimbulkan persepsi negatif kepada komuniti India di Malaysia.

Sikap tidak memperdulikan hak orang lain, sikap mementingkan diri sendiri, sikap melebihkan bangsa sendiri tanpa menghiraukan hak dan keterbatasan 'kebebasan hidup', adalah gambaran semulajadi komuniti India.

Sekadar beberapa kes yang boleh disebut sebagai gambaran kepada kenyataan di atas;

1. Seorang lelaki India bersahaja tanpa rasa malu, tanpa rasa bersalah, tanpa pedulikan sesiapa walaupun tuan rumah sendiri. Dia datang dengan motor dan mengambil buah mangga di hadapan rumah seorang kawan. Siap dibawanya galah dan peralatan mengait dan


2. Memakir kenderaan sesuka hati

3. Seorang perempuan berusia membawa anak kecilnya menaiki motorsikal di belakang lorong, dan mengambil (mencuri) kuali dan alatan memasak milik restoran..

4.


No comments: