Monday, February 18, 2008

CERAMAH BUDAYA MELAYU; (MODUL 4)

Pada 16 Feb 2008, saya dijemput En. Sukor utk menyampaikan ceramah mengenai penghakisan budaya kepada pelajar UiTM drp Modul 4 (Part 4 Diploma). sesi sebelumnya diisi oleh penceramah lain ttg ekonomi Melayu. sesi saya bermula 9.45 malam hingga 10.30 malam.

isu yang saya sentuh termasuklah:
i. islam dan budaya itu seiring, lengkap melengkapi
ii. ancaman budaya black matel (besi hitam, kata saya)
iii. dadah
iv. seks bebas
v. hiburan melampau
vi. bahasa Melayu terancam
vi. seni dan warisan

selepas sesi ceramah, soalan dibuka melalui SMS. inilah pengalaman pertama saya diberi SMS utk sesi soal jawab. terlalu banyak SMS yang saya dapat. Bayangkan audion seramai 1200 orang, dan ramai yang menghantar SMS.. dan saya catatkan seramai hampir 80 SMS saya terima yang baru semalam habis smsnya masuk ke hp saya.

Soalan apa yang mereka tanya? Macam-macam...

No comments: