Monday, June 2, 2008

FORUM: SENSIVITI SEBAGAI ASET PENULIS

Pada sesi Bengkel Penulis Muda, diadakan forum mengenai sensiviti dan ahli panelnya ialah Pn Nisah Haron, Zaid Akhtar (16 Apr dr Mersing), dan Aminah Mokhtar (sekuntum bunga kasih, diari seorang jururawat, Semakin Dekat, dan drama)

1. Pn Nisah Haron

Masalah bukan halangan tapi masalah adalah peluang dan cabaran.

Masalah utama:
MASA
KELUARGA
SUMBER

MASA? Tidak ada kekangan bilapun anda mahu menulis, baik awal pagi, sepagi, malam dsb. Jangan menulis ketika rasa terganggu kerana emosi boleh mempengaruhi bahasa dan gaya. Jangan anggap anak-anak itu sbg gangguan, ttp ia adalah peluang

KELUARGA: minta famili spy jangan ganggu saya pada masa saya menulis.

SUMBER: Beli buku, baca. Praktikal eg menyusuri Sungai Muar, kumpul pamplet, internet, wayang, pengamatan dan pengalaman.

Baca buku banyak sekali gus, walaupun sikit-sikit. Begitu juga tulisan, perlu diulang-ulang dengan konsisten.

Kena wujud keadaan TERPAKSA seperti saya buat kontrak menulis dng majalah.. Kenapa perlu berjalan utk menulis, kerana ia melapangkan pemikiran. Penulis juga perlu ada dalam suasana, persekitaran penulisan dan yang penting KENA MULA TULIS SEKARANG.


2. Zaid Akhtar

Kekangan PERSEKITARAN eg lokasi yang jauh, so buat group penulis; cikgu Zarul Nizam dan Baharudin Kahar.

RAGU-RAGU; sama ada yang dibuat itu standard atau tidak. Esp nak kekalkan prestage.

MALAS: sikap malas yang paling sukar dihadapi.

SENSIVITI penulis; Kuras-kuras Kreatif karya Azizi Hj Abdullah baik bacaan sbg bahan

PENGALAMAN sendiri yang perlu diperkayakan.

3. Pn Aminah Mokhtar (nurse)

Apa masalah pesakit perlu diatasi, menulispun sama. Masalah adalah pengalaman berharga kepada penulis. MASA kena pandai cari sendiri. Cabar diri sendiri utk siapkan bahan termasuk urusan MASA. MASA kena buat kerangka bab dan sub topik.. terpaksa hutang OPTIMA dan bayar dengan royalti skrip drama. BELASAH dan REDAH je.. Kena dera diri sendiri utk aktif. Eg kemiskinan mencabarnya utk menulis dan menerbitkan buku sendiri. SUKA HATI KITALAH. Belasah je, asal jangan terlebih sudah. MINAT perlu dipasakkan mendalam.

SYUKURI rahmat Allah; dengan peluang Allah bagi kepada kita terpilih sertai bengkel ini, so kena tulis sbg tanda syukuri nikmat Allah bagi peluang kpd kita.

SENSIVITI: Hospital lombong ilham kerana semua ada semua orang di situ dr Agong hingga peminta sedekah dan pelacur. Orang 4 tahun 4 novel dia 4 thn 4 halaman je..

No comments: