Wednesday, July 16, 2008

INTISARI DEBAT ANWAR - SHABERY

INTISARI DEBAT ANWAR – AHMAD SHABERY

Anwar:

Terima kasih beri ruang yang ulung kali diadakan. Wacana yang bebas dan segar. Pakatan Rakyat berjaya menguasai 5 negeri bukanlah alasan utama perdebatan. Dengan kekuatan mikro ekon kita, jumlah yang kita fikirkan untuk diturunkan harga minyak ialah 50 sen/liter jadi RMM2.20 sen/liter). Ia kerana rakyat mengalami keperitan luar biasa, jarang kali berlaku kenaikan menadak seperti ini. Majoriti orang Melayu menjadi mangsa. TNB punyai kapasiti lebihan, siapa yag untung , untungnya kpd IPP, Petnonas kurangkan kapisiti itu banyak. Petronas peroleh 100 bil ringgit. Dana kerajaan dan keuntungan besar kpd kerajaan diperoleh daripada Petronas. Pengurusan Petronas membanggakan. Cuma campur tangan kerajaan yang merosakkan. Kerugian Perwaja shj 13 bil ringgit ditampung kerajaan. Kenapa 3 bil dirasakan terlalu besar untuk dijelaskan kerajaan kepada rakyat bagi membantu bebanan inflasi semasa?

Shabery:
Rasa tanggungjawab saya kepada rakyat dan seorang menteri yang sah, mendorong saya menerima undangan debat ini. Beberapa tindakan kerajaan adalah terbaik, bukan pendekatan populis... Jika 50 sen diturunkan, subsidi kerajaan ialah 50 bill ringgit perlu disediakan. Kenaikan harga minyak bukan kerana kita, bukan kerana kerajaan. Kita berdepan dengan harga minyak dunia, kemungkinan perang Iran, krisis minyak bukan kali pertama. Pada 1973 - 1974 ketika berlakunya Perang Ramadhan, negara Arab hentikan minyak, krisis minyak hebat melanda dunia. Harga minyak naik 400% dan memberi kesan inflasi teruk kpd negara. Sdr Anwar buat demonstrasi menentang kerajaan. Pada masa itu Tun Razak tubuhkan Petronas, walau ditentang org luar, khasnya bekas penjajah yang memenopoli minyak melalui Shell. Sekali lagi Anwar ambil kesempatan dr permasalahan rakyat.

Soalan Johan Jaafar: Petronas kuasai 40% runcit petrolium; jika subsidi diberi ia akan membebankan kerajaan.

Sabri: Subsidi tak boleh tahan lama, ia akan menjejaskan pertumbuhan ekon rakyat dan jejaskan pembangunan, kenapa kita tak berikan terus kepada rakyat wang berkenaan seperti diamalkan di negara maju lain. Norway dan Finland mereka juga tidak subsidi dan tunjukkan prestasi yang lebih baik ke arah itu.

Anwar: Pendapatan perkapita Norway 10 x lebih besar daripada kita. Nak bandingkan negara kaya adalah sukar dan meleset sama sekali. Soal bantuan meredakan keperitan rakyat adalah tugas kerajaan, tugas hakiki kerajaan tidak kira siapa sahaja baik kepada kaum India, Cina dll.. menaikkan minyak mendadak spt itu akan menjejaskan rakyat. Kerajaan memperuntukkan berpuluh billion ringgit kepada syarikat besar, hanya sebutannya sahaja dikatakan bill out seperti kerajaan menampung Mas, Perwaja dll. Sedangkan peruntukan kepada rakyat disebut subsidi. Pokoknya perkara yang sama; wang kerajaan yang dikeluarkan.

Keuntungan petonas adalah dana besar kerajaan, kita perlu membantu rakyat meringankan beban rakyat. IPP ada kaitan dengan minyak dan gas yang banyak mengaut keuntungan negara.

Johan Jaafar: Nak turun harga petrol seolah-olah nak menunjukkan hebat, bagaikan bapa agihkan harta pesaka kpd anak-anak?

Anwar: Keuntungan petronas adalah kerana operasai petronas dlm negara. Dana yang dipulangkan kepada kerajaan itu yg dipersoalkan, dlm pemerintahan, kita hendak jaga tokeh dan rakyat sekali gus. Langkah awal ialah turunkan 50 sen kerana ia boleh memulihkan perjalanan ekonomi negara. Kenaikan mendadak harga minyak tidak disokong oleh semua orang kecuali Ahli Parlimen dalam BN sahaja.

Zul sulong: Pd 2006, naik 30 sen, kerajaan jimat 3 billion ringgit dan dijanjikan wang itu akan digunakan untuk pembangunan prasarana pengangkutan. Tapi apa yang berlaku duit itu tidak dibelanjakan sepatutnya. Sekarang bila dinaikkan harga minyak, kita beroleh jimat 4.3 billion tapi akan ke mana wang itu? Apakah pembangunan prasarana juga menjadi alasan?

Saberi: Kita perlu bertjgwb sbg pemerintah. Iran mengalami inflasi terburuk dan ke 8 dlm dunia. Harga minyak naik bukan menjadi punca utama inflasi, banyak lagi faktor lain. Kita mampu atasi harga beras malah harga beras kita lebih murah drp harga di Thailand.

Zul kpd DSAI; minyak harta masa depan. Tubuhkan tabung warisan ditubuhkan. Apa kesan kepada kemantapan ekonomi negara?

Anwar: Dua kumpulan wang amanah ditubuhkan dahulunya – semasa zaman Mahathir- kerana kita punyai lebihan perbelanjaan. Malangnya dana itu kurang.

Inflasi kini teruk berlaku, cuba tuan MP pergi ke kedai dan kenaikan harga barang jauh daripada apa yang diduga. Kadar inflasi tidak kurang pada angka 6% lebih, malah jangkaan inflasi bank melebihi 7%. Kenaikan itu pada tahap yang singkat adalah terlalu tinggi. Kesannya harga barang meningkat. Teori siapa ajar naik harga minyak tidak akan memberi kesan parah kpd inflasi? Setiap satu dolar US naik dengan naik harga minyak pulangan 300 ringgit kepada rakyat.

Nordin Kadri: Msia pengeluar minyak?

Shabery: Negara pengeluar minyak, kita sikit sangat.. itupun minyak kita diambil 100 thn lamanya, kita,, keuntungan kita hanay 26% shj. Yang lain ialah pelaburan dlm petronas.. tjwb negara kita ialah cari minyak dr luar negara hingga kita ternama di dunia. Minyak kita bukan banyak sangat.

DSAI tanya kpd Shabery: Siapa yg bandingkan Vanezula dengan Malaysia? Kenaikan mendadak harga minyak membebankan rakyat boleh sebabkan kemelesetan ekon negara, kenapa naik juga harga minyak sedangkan semasa janji pilihanraya mengatakan tidak akan dinaikkan harga minyak?

Sabri jwb: Menafikan segala2nya punca tidak ada penjimatan, rasuah dll.. seluruh dunia menghadapi krisis minyak. Anwar masa dlm kerajaan pun tak selesaikan masalah ini even IPP pun masa Anwar dlm kerajaan. Nak kata media putar belit, saya kira even seperti ini (debat) tidak ada pun masa Anwar. IMF dipilih Anwar bg atasi krisis 1997/8.. percayalah, dlm kesusahan hr ni, rakyat cukup makan, soal kebocoran dll bandingkan statistiknya Iran Qatar Vanezuela pun inflasi tinggi

Sabri tanya anwar: Jika minyak kita diletakkan pada harga murah, subsidi akan diteruskan, selepas 2015 setelah rezab minyak kita habis, apakah harga minyak akan naik mendadak?

Anwar: Sapa kata 2015 minyak kita akan habis? Data mana yang tuan baca. Memang kapasiti bagi satu telaga minyak akan berakhir pada tahun tertentu, tapi dengan penemuan telaga minyak baru, jangka hasilnya akan berpanjangan. Dikatakan dahulu kapasiti minyak kita akan berakhir pd 2005, tapi sehingga kini kita masih lagi menjadi pengeluar minyak negara. Saya peratahankn petronas, saya kritik kerajaan. Kita bincang soal kebocoran, jujurlah pada fakta. Saudara semak rekod Ani Arop yang meletakkan jawatan dr IPP setelah dia membuat keputusan bercanggah dengan keputusan kabinet. Apa yg berlaku kini ialah Petronas terbeban dng IPP.. IPP mengaut untung berlebihan.

Diesel yg bocor 700 juta ringgit setahun. Saya minta dengan baik, tiris dan bocor yg perlu dibereskan.

Soal nak atasi beban hutang negara nak minta IMF, itu fitnah besar, fitnah besar bhw saya yang dikatakan menuntut daripada IMF untuk menyelamatkan negara pada tahun 1998. Saya beri satu kebocoran, Petronas ada memberi dividen khas kpd kerajaan dengan jumlah bilion ringgit, tak boleh ke 1 billion disalurkan kepada rakyat bg ringankan beban mereka. Kemelesetan dan pnggaguran akan lebih parah dalam tempoh terdekat mungkin melebih sejuta org.

Johan tanya: tak perlu jd PM nak ringankan beban rakyat, tanpa perlu menyukarkan rakyat dengan demonstrasi jalanan?

Anwar: Saya bukan PM, kerajaan juga dalam UMNO harus beri peluang utk dengar, ia bukan khusus utk pakatan rakyat tapi soalnya apakh ada kesediaan kerajaan nak dengar apa yang kami utarakan. Inflasi dulunya 4.8 peratus, kini naik 8 peratus.

Bandingkan kita dulunya setara dengan Taiwan dan Singapura, tetapi kini kenapa kita ketinggalan jauh di belakang? Msia diyakini kekuatan ini sedia mendenr dan mengolah..

S: kalau sblm praya, nak turun.. ucapan itu sebelum praya nak turunkan harga minyak. Subsidi yg lebih tinggi akan jejaskan eco yg tidak sihat kpd kerajaan. Kita nak berhutng lagi? Dengan along antarabagsa. Kerajaan dapat sekrg ni keuntungan Petronas, yg tlh diberi oleh petronas kepada kerajaan ialah 91% so, apa lagi yang hendak diambil drp petronas. Petronas kuat krn BN dan UMNO. Kerana dorongan kerajaan, petronas maju dan terkenal sedunia.

Gulungan DSAI: Harga minyak di Msia keterlaluan tinggi. Harga minyak tak menentu tp ada besar kemungkinan harganya akan menetap dan menurun. Saya kemukakan gagasan ini dng penuh tgjwb. Dlm 2-3 bulan lagi, kedudukan ekon kita jauh lebih parah. Ruangnya amat terbatas untuk saya menjelaskan semua perkara, tetapi yang pasti saya akan bertanding dalam pilihanraya terdekat.

Penggulungan Shabery: Anwar tak berubah. Yg bawa perubahan kpd Petronas ialah Tun Razak, Mahathir pun ditentang dan kini Pak Lah pun ditentang juga. Perlukah dimainkan sentimen dijalan raya lagi. Menekankan petronas bererti melingkupkan petronas. Malaysia negara terbaik, pertumbuhan kita kekal. Pendebatan ini adalah bukti keterbukaan negara kita kini.

1 comment:

Anonymous said...

wah..masing-masing berasa gusar tentang inflasi..nyatalah inflasi satu succesful product ciptaan barat yang mengkucar kacir ekonomi dunia.