Saturday, January 17, 2009

KHUTBAH JUMAAT: ISU PALESTINE

Semalam giliran saya berkhutbah dan teks khutbahnya ialah isu Palestine. Saya hanya sempat membaca ayat-ayat al-Quran dan kandungan yang lain saya olah sendiri. Maaflah, saya ni jenis orang yang tak pandai nak baca teks 'word by word' dan sudahnya saya nyatakan sejarah Yahudi yang bermula dari salsilah Nabi Ibrahim dan keturunan nabi Yaakob, kerajaan nabi Daud dan kerajaan nabi Sulaiman yang hebat...

Kezaliman Yahudi bermula dengan dasar agamanya yang sesat dan dibikin sendiri oleh bangsa mereka. Bangsa yang bertuhankan hanya Tuhan Yahudi (Yahoo) yang khas untuk bangsa mereka; konsep the chosen people of God (bangsa pilihan Tuhan) yang menjadikan mereka bongkak dan hilang nilai kemanusiaan yang luhur. Atas nama agama, mereka menyembelih bangsa lain tanpa kenal erti kemanusiaan. Itulah Yahudi.

Seusai khutbah dan solat, ramai yang melahirkan rasa puas mendengar khutbah yang disampaikan. Saya bersyukur dengan apa yang Allah berikan kepada kita...

(Awal paginya saya siapkan buletin 'Suara Al-Muhajirin' dan telahpun siap saya print, tetapi amat malang kerana ia tertinggal di pejabat ketika tergesa-gesa pulang selepas meeting program UPENA 'Jom Tulis Artikel Akademik' yang akan diadakan di UiTM Melaka, Lendu pada 29 - 30 Jan ini. Tak apalah, itukan ketentuan Allah, minggu hadapan akan saya edarkan kepada jemaah surau)

No comments: