Thursday, February 12, 2009

BN DI PERAK...

BN rampaskuasa secara paksa... rampas suara rakyat yang telah memberi mandat kepada PR.. Dan inilah caranya yang dipakai oleh BN setelah gagal menguasai negeri melalui Pilihanraya... Pengalaman lama dahulu di Kelantan dan Sabah adalah perulangan yang sama...

Biar apapun bacaan dan telahan media prima kerajaan, rakyat semakin jelak dan muak dengan karenah BN. Tidak dinafikan semasa Perak dalam PR, ada berbagai isu yang dikaitkan, namun tidak semuanya benar dan tepat. Ada banyak perkara yang disenyapkan media dan orang ramai tidak tahu perkembangan sebenar di sana..

Jangan hanya membaca dari sebelah pihak, lihatlah dari pelbagai sudut.. Antara komentar menarik yang saya baca, termasuklah email ini...

Salam,

Ini sekadar rumusan peribadi. Kegawatan politik yang berlaku baru-baru ini menyingkap beberapa perkara. Ianya bermula seawal DSAI menyatakan hasrat untuk mengambil alih kerajaanpada 16 Sept 2008. Apa bila agenda tersebut gagal, ramai yang mula sangsi dengan DSAI. Walau bagaimanapun Agenda 16 Sept biarpun gagal, ia sangat menghuru-harakan UMNO. Mungkin itu tujuan DSAI tetapi waAllahu A'lam.

Situasi di Perak. Apa yang berlaku di Perak menyingkap beberapa perkara. Ia bermula apabila beberapa ADUN mula 'hilang'. Perkara begini telah pun dihidu DSAI sejak PR menang di beberapa negeri. Semua ADUN PR dikehendaki menandatangani Surat Perletakan Jawatan(lafaz taklik la ni) tidak bertarikh yang akan di'invoke'bila ada masalah kepada ADUN2 ini. Dari segi undang-undang surat begini sah. Dan apabila sah 3 orang ADUN PR menjadi bebas, maka Surat tersebut di'invoke'. Salah seorang ADUN 'bebas' ini mengakui menandatangani surat tersebut. Dan Speaker DUN mengunakan kuasanya untuk memaklumkan kepada SPR untuk dijalankan pilihanraya.

Walau bagaimana pun SPR telah bertindak diluar batas kuasanya dengan meragui surat tersebut. Perlu diingat bahawa SPR hanya pelaksana apabila dimaklumkan oleh Speaker ada kekosongan. SPR tiada kuasa untuk meragui. Di sini punca masalah berbanding masalah lain seperti menderhaka kepada Sultan. Jika SPR menerima seadanya makluman Speaker maka kekecohan tidak akan berlaku. Oleh kerana SPR bertindak diluar batasnya, kerajaan PR memulakan langkahuntuk membubar dewan supaya mandat baru dapat diperoleh.

Kesilapan berlakuapabila MB mengumumkan hendak membubar dewan sebelum perkenan Tuanku diterima. Oleh kerana Institusi Raja Melayu ini agak sensitif (mungkin manja), sebarang perkara membelakangi Sultan dianggap sebagai sesuatu yang besar.

Di pihak BN, mereka tidak mampu untuk bergerak untuk pilihanraya seluruh negeri. Dua pilihanraya sebelum ini yang menyaksikan kekalahan danpelaburan wang yang banyak, tidak memungkinkan satu pilihanraya seluruh negeri. Cuba bayangkan jumlah pelaburan yang perlu disediakan. Hatta pilihanraya 2 DUN pun BN akan merasa peritnya. Jadi langkah terbaik bagi BN adalah mengambil alih tanpa pilihanraya.

Oleh kerana BN/UMNO lebih arif berurusan dengan Sultan, maka cadangan membentuk kerajaan baru dipersembah kepada Sultan. Apabila Sultan menerima kerajaan baru oleh BN, ada perkara yang baik dan buruk terjadi.

1) Sultan diragui kerana tidak peka kepada suara rakyat. Telah jelas rakyatperak majoritinya mahukan PR kekal. Sultan dikritik kerana tidak membenarkanpembubaran DUN untuk mendapatkan mandat baru. Tindakan Sultan tergesa-gesa menerima kerajaan baru dipertikai. Sebaik-baiknya kes perletakan jawatan 2 ADUN diselesaikan dahulu sebelum diputuskan kerajaan baru.
2) Tindakan Sultan membuktikan Institusi Raja Melayu masih mempunyai kuasa yang signifikan. Ia membuktikan Agenda 16 September oleh Anwar adalah sesuatu yang boleh terjadi. Difahamkan, Agung tidak menerima untuk melakukan perkara yang sama seperti mana yang Sultan Perak berikan kepada BNdi Perak.

3) PR dan DS Nizar melakukan kesilapan kerana menganggap perlantikan MB baru adalah tidak sah. Tindakan 'cengei' (berkeras) MB Nizar memburukan keadaan. Perlu ingat tindakan DS Nizar dibelakangi oleh pimpinan atas PR.

4) Tindakan 'cengei' ini menaikkan emosi rakyat. Demontrasi tidak terkawal dengan kelakuan buruk perserta. Ini satu perangkap BN untuk menjustifikasi tindakan mereka. Jika penyokong PR lebih waras dalam membaca permainan BN, saya kira PR akan 'gain more'

5) Polis,Tentera, Mahkamah, SPR,SPRM dan Institusi Raja adalah antara kuasa tersendiri dalam senario politik tanah air. Polis,Tentera, SPR,SPRM dilihat lebih pro kepada BN. Tentera lebih bersifat senyap. Polis sudah diketahui peranannya. SPR telah menunjukan contoh dalam menolak makluman Speaker DUN. SPRM tidak curiga berkenaan ADUN yang 'hilang' tiba-tiba bertukar kepada Bebas. Mahkamah pula tidak boleh berbuat apa-apa selagi tiada kes dari polis, SPRM dan SPR. Dan yang tinggal hanya Institusi Raja Melayu. PR membuat kesilapan kerana tidak memenangi Institusi Raja Melayu yang menjadi harapan terakhir mereka. Ditambah dengan sikap Karpal yang sentiasa cuba mengurangkan kuasa Raja.

6) Dalam situasi begini, Karpal Singh cuba melaksanakan agendanya untuk menyerang Institusi Raja Melayu. Beliau sedia maklum, dengan kurangnya kuasa Raja, maka Islam juga akan kurang kuasanya. Agenda Karpal yang anti-Islam sudah diketahui umum.

Diharap apa yang berlaku membawa kebaikan kepada semua pihak baik UMNOmahupun PAS(PR). Ini mungkin cara Allah SWT untuk rakyat Malaysia belajar 'from hard way'. Dalam pada ada yang tidak mahu pilihanraya, Allah kurniakan satu pilihanraya di Bukit Gantang. Sesungguhnya Allah sedang berbicara dengan kita.

Maka BN sekali lagi akan diuji dan teruji di Bukit Gantang...

1 comment:

Anonymous said...

salam;
kami rakyat bawahan ini hanya melihat dari jauh saja.masing-masing ada teori tersendiri,hanya Allah yang tahu hikmah disebalik setiap kejadian,semuga kita diberi ilham para malaikat untuk melihat dengan mata hati.