Saturday, June 20, 2009

ASPIRASI PARA USTAZ

Pendidikan Islam tidak hanya pada akademiknya, malah pada pembangunan modal insan; memantapkan manusianya. Pelaksanaan kesarjanaan pada nilai utama manusia seiring dengan etika diamalkan. Buku Nilai Etika perlu diteliti dan dihayati.

Budaya; cara berfikir, adat, perlakuan menjadi warisan pada semua kaum.

Manusia fitrahnya suci dan bersih, namun persekitaran membantu perubahan itu. Namun pada ustaz, mereka ada fitrahnya tersendiri, fitrah yang mungkin merubah bentuk penghayatan. Berkomuniksi menentukan aspek kejayaan peribadi, leluhur pernyataan; bertaut dengan Allah

Mulakan dengan keikhlasan; bertaut dengan Allah berkasih dengan manusia; fadhilat takwa, carilah penawar Ilahi, bagaimana memperoleh keberkatan hidup, kita hanya juara bila beriman dan beramal.

Thunami politik negara dan cabaran ekonomi negara semasa mengundang dan menjemput para ustaz lebih terkehadapan; menjadikan Islam sebagai landasan perpaduan bangsa dan agama. Kepimpinan, inovasi, keusahawanan, perhubungan luar, jaringan indstri, penyelidikan pembudayaan kualiti (QQ5E) menghambat tugasan para ustaz.

2 comments:

Engku Artini said...

Salam Ustaz..
Saya belajar sesuatu disini..
Budaya, komunikasi, ikhlas
Saya akan berusaha ke arah itu

Ahmad Nawawi said...

terima kasih Engku Artini.. salam persahabatan