Tuesday, June 30, 2009

HARI TERBUKA SEKOLAH

Zaim berjaya mewakili daerah Segamat dalam pertandingan Saintis Muda.

Minggu lepas banyak sekolah yang membuat hari terbuka; memberi peluang kepada ibu bapa melihat prestasi tahunan anak-anak mereka di sekolah. Beberapa waktu boleh juga bersua dengan para guru yang jarang-jarang dikenal.

Mulanya Afif dimana MRSM menghantar result pertengahan tahun. Syukur dia mendapat beberapa A, namun keseluruhannya berbanding rakan-rakan lain, risau pula dibuatnya. Lagi-lagilah dia ini jenis menyendiri dan bagaikan kehilangan kawan mahupun guru-guru lamanya di SMK Seri Kenangan. Afif kena sedia menerima kenyataan dan lebih positif yang tentunya akan membuahkan hasil.. Dunia (dan persekitaran) tidak semua boleh diubah, tetapi kita yang perlu berubah dan mampu menyesuaikan diri; itulah rahsia jika mahu berjaya.

Ain Hanani di SMK Seri Kenangan dimaklumkan mendapat 8A dalam tingkatan 2-nya. Tahniah. Saya sempat berjumpa cikgu kelasnya; Cikgu Rozlin, merakamkan penghargaan terima kasih dan memohon maaf kerana tidak dapat hadir pada hari terbuka. Anak dara ini, merisaukan juga, risaukan dirinya yang... Ain, jagalah dirimu sebaik ummi menjagamu. Abah tahu Ain seorang yang cukup baik.

Ahmad Zaim yang akan mengambil UPSR dikhabarkan mendapat 5A, syukur Alhamdulillah. Semoga kejayaan ini akan dibuktikan pada peperiksaan sebenar kelak. Sekolah agamanya hanya mendapat tempat ke 4, kira OK lah tu.. tapi kita tahu lebih banyak main daripada belajar.

Atifi, dengan berat badannya, risau dan mengganggu pergerakannya. Menjadikannya lambat, tidak pantas! Hanya satu A, 3 B dan 1C.. Dah kena rotan 10 kali.. tapi sikit je tu... bilangnya aje 10, tapi terasa pun tidak! Atifi, awak ni kena pantas bergerak, pantas bertindak dan pantas pula berfikir... Sekolah Agama tempat ke tiga.

Nuha yang baru Tahun 1 di SK Batu Anam mendapat tempat ke dua dalam kelas, tempat pertama di sekolah agama. Terperanjat dia sebenarnya dengan apa yang dia dapat... Tahniah Nuha.. hanya si comel ni kuat nangis.. cepat sahaja air matanya berderai kalau cari itu ini tak ada, kalau kena suruh.. hai si comel abah ni..

Ibrahim, maaf tak ada nombor.. hanya tahu mengarahkan itu dan ini. Kasihan umminya yang tahan sabar melihat karenahnya.. Ya Allah berikanlah kejayaan kepada kami semua, kepada anak-anak kami, anak-anak jiran kami, anak-anak semua muslimin...

Baru tadi Zaim pulang dari Karnival Sains (Saintis Muda) di SK Maokil dan dia bersama seorang kawannya (satu team) berjaya dinobatkan sebagai juara daerah dan akan mewakili Segamat di peringkat negeri nanti. Tahniah Zaim!

3 comments:

HishamMB said...

Salam.

Tahniah PM Ustaz, gembira bunyinya entry kali ini dengan kejayaan anak-anak... gembira dengan kejayaan sendiri, tak setanding dengan kegembiraan bila anak-anak berjaya kan Ustaz?

Tahniah.

HishamMB

HishamMB said...

Salam.

Tahniah PM Ustaz, gembira bunyinya entry kali ini dengan kejayaan anak-anak... gembira dengan kejayaan sendiri, tak setanding dengan kegembiraan bila anak-anak berjaya kan Ustaz?

Tahniah.

HishamMB

Ahmad Nawawi said...

Hisyam, lebih teruja melihat anak berjaya. Tp sbg bapa, tetap risau, betul kan..