Friday, July 3, 2009

MODUL 1 PEMBANGUNAN PELAJAR




Semalam (2 Julai) Modul 1 Pembangunan Pelajar dijalankan kepada pelajar baru. (Meeting Akademik berlangsung pada 10 pagi, mendengar luahan Prof terasa beratnya beban dipikul dengan kesilapan/ kesalahan tertentu kalangan staf).

Modul berlangsung dari pagi hingga 11 malam dan saya mendapat kumpulan yang OK walaupun seorang dua yang ketiduran sahaja. Fahamlah pelajar baru yang kena bangun awal pagi dan tidur jam 12 atau lebih..

Setiap modul dibekalkan skima pengajarannya dan ia wajib dibuat, namun kreativiti fasilitator amat perlu bagi memastikan modul itu berkesan dan mesej yang hendak dibawa itu sampai ke sasaran. Elemen selingan dirasakan penting dan amat perlu bagi mengelakkan pelajar boring dan 'menjadi pendengar yang pasif'. Selingan yang biasa saya lakukan ialah tepuk lalat, malam tadi diajarkan pula tepuk drumstik dan main futsal. Biarpun nampak macam main, tapi kita perlu kaitkan dengan mesej yang hendak dibawa.

Nampak ceria peserta kumpulan saya dan masing-masing memberi respons yang baik. (Bila ada seorang pelajar bermasalah, Allah tunjukkan cara mana kita melentur emosi dan keegoannya). Semoga semua anak-anak saya 27 orang ini berjaya dengan cemerlang.

1 comment:

Anonymous said...

Salam Jumaat,
Tahniah dapat anak didik baru,semoga tuan berjaya mewarnai suasana hidup di Kampus dengan penuh Islamic.