Tuesday, September 1, 2009

MAKIN PARAH, MAKIN BERCELARU

Lama juga saya tidak berkesempatan menulis. Dan terlalu lama saya tidak membuat sebarang ulasan berkaitan politik dan polimik semasa. Isu Kartika, pilihanraya Permatang Pasir, krisis MCA, Adun Terengganu dan berbagai isu lain yang didiamkan. Malas memikirkan terlalu banyak yang tidak kena dan serba tidak kena dengan kehendak semasa.

Pakatan BN semacam menanti saat kehancuran jika tidak diselesaikan secepat mungkin. Kelangsungan Samy Vellu sebagai Presiden terlama adalah bebanan kepada parti dan kehancuran kepada BN. Sedar atau sengaja tidak mahu sedar, sifat rakus kepimpinan SV memakan diri sendiri dan memusnahkan rakan sekongsi. Kenapa BN dan UMNO tidak mahu campur tangan dalam hal ini. Kenapa perlu dibiarkan 'bebanan' ini berterusan yang merosakkan BN jua.

MCA lebih banyak pertelingkahan dalaman; Ong Tee Kiat tidak suka kepada Chua Soi Lek; biarpun CSL telah dimaafkan pengikutnya, malah melantiknya sebagai ke dua parti. Apabila gergasi bergaduh, maka banyaklah isu-isu besar dihemburkan termasuklah isu bangunan Port Klang itu. Rasuah dan penyalahgunaan kuasa sering sahaja dikaitkan dalam apa jua isu.

Kadang kala berpegang pada prinsip; jangan campuri urusan parti kompenan tidak boleh dibiarkan kerana ia menggugat kekuatan parti induk. Mana yang boleh dicantas, mana yang boleh dimusnahkan, eloklah diambil tindakan segera. Biar rakyat nampak ketulusan dan keseriusan kita dalam menegakkan kebenaran dan keadilan.

No comments: