Tuesday, August 17, 2010

KENA SOLAT DAHULU SEBELUM KE KELAS

Selalunya di dalam kelas saya menyuruh, merangsang dan mengingat palajar supaya solat dan solat. Sempurnakan 5 waktu solat. Minggu lalu, saya bertanya lagi tentang solat. Semua pelajar lelaki dalam kelas itu tidak solat.

Ok, baiklah. Kamu semua pergi solat Subuh dahulu di Surau Pentadbiran. Dan merekapun berlalu. Setelah solat, kelihatan wajah mereka berseri dan menyejukkan.

Beginikah realiti anak-anak kita sekarang? Mereka tidak mengambil berat soal solat. Tidak kisah tidak solat dalam sehari?

Pada siri Wacana Akademia pagi tadi, Tuan Haji Nasir Janaro menjelaskan kaitan langsung solat dengan raidah dan pembinaan jasmani. Malah disiplin solat menjadi keutamaan kepada semua atlit sukan UiTM Johor. Syukurlah jika begitu yang terjadi.

Dan kita tidak nafikan, solat pada ketika sukar dan sakit lebih tinggi nilai khusuknya. Musibah yang Allah datangkan ada baiknya untuk kita lebih mendekatkan diri kepada-Nya. Namun sanggupkah kita diuji setiap masa oleh Allah semata-mata untuk khusuk di dalam solat?

No comments: