Wednesday, April 25, 2012

CHELENG DAN SAT

CHELENG dan SAT sejenis alat perangkap ikan yang diperbuat daripada buluh dan akar (atau rotan). Cheleng lebih besar sepanjang dua depa orang dewasa dengan permukaan lilitnya sebesar roda basikal. Ia diletakkan di sungai - kawasan lubuk sungai- dengan dimasukkan ranting dan dedaun sinai sebagai umpan ikan keli, haruan, baung, sepat dan selar. Ikan keli suka menggigit kulit dahan sinai mananaka ikan-ikan lain menjadikan reba sebagai sarangnya.

Cheleng kami letakkan semalaman dengan diikat tali di bahagian permukaannya sebagai tanda untuk kami menariknya ke atas. Biasanya dua orang diperlukan untuk menaikkan cheleng untuk *digohkan di tebing sungai yang terdapat sedikit lubang yang dikorek. ikan keli dan haruan menjadi kegemaran kami, kalau ikan baung, ia dimakan juga tetapi tidaklah begitu istimewa.

(Orang Segamat gemar makan ikan baung, sedangkan kami tidak beranggapan begitu).
(*Goh: mengetuk-ngetuk untuk membuangkan sesuatu; 'mu goh-goh gitu ke teghebit le'; kamu ketuk-ketuk begitu, terbitlah..)

Saya tidak pernah tahu bila ayah membuat cheleng, siapa yang membuatnya untuk ayah, atau ayah yang bikin sendiri dengan Paklong Pi. Kami hanya tahu memungut hasil untuk dibawa pulang.

Biasanya pada musim bendang, sebelum Zohor kami berbasikal berduyun-duyun ke sungai untuk mengangkat cheleng dan mandi manda. Kami pulang membawa hasil ikan untuk dimasak ketika itu juga sebelum dimakan selepas solat Zohor.

Sat diperbuat daripada buluh dan akar kayu. Konsepnya sama seperti membuat bubu atau lukah. Kami pasang sat di gelong perbatasan bendang. Ia dipasang pada musim air jenuh, air banyak di bendang (ketika padi membesar). Gelong -saluran air- yang berarus antara dua petak sawah biasanya menjadi laluan ikan, maka di situlah kami pasang sat. Semalaman kami pasang sat dan keesokannya kami memungut hasil. Dapatlah ikan keli, haruan, puyu dan udang-udang kecil untuk dijadikan lauk pauk. Budak-budak pondok selalu memasang sat bagi memudahkan mereka mendapat ikan untuk makanan harian selepas pulang dari Sekolah Agama Ahmadiah, Padang Terap.

Tapi ingat, jangan ambil hasilan sat orang lain, berdosa. Tidak halal.

No comments: