Monday, April 2, 2012

JARAN (BEJARAN, BERJARAN) DAN JELUN

Apabila anak-anak panas badannya, saya ambilkan sebesen air lalu direndamkan kaki mereka. Mula-mula rendam betul-betul untuk menyejukkan badan, digosok perlahan-lahan ke lutut dan seterusnya. Akhirnya basah seluruh tikar di hadapan TV dengan Nuha, Ibrahim dan Sara bermain air.

Bawa tikar ke luar, mop kering-kering dan anak-anak kelihatan hilang panas badannya. Itu tujuan utama.

Semasa kecil, saya ingat Mak Cik Melah dan emak-emak saudara saya; Mak Lang Nah dan Mak Ngah Timah rajin berjaran, jika tidakpun berjelun bagi mengatasi demam panas. Selalu saya kena demam panas kadang kala sampai seminggu. Hampir setiap malam kami kena 'berjaran' hingga ke awal pagi.

Berjaran adalah cara untuk menyejukkan badan. Air diletakkan di dalam besen yang dimasukkan daun-daun (entah daun apa- kena cari lagi maklumatnya), besennya diletakkan di atas kerusi atau meja kecil agar lebih tinggi daripada kepala pesakit. Saluran getah kecil digunakan untuk menitiskan air dari besen ke kepala pesakit. Pesakit dibaringkan atas bantal bersalut plastik dan diletakkan di bahagian rumah yang berseloran. Titisan air dikawal sekata, jika terlalu laju, kami sumbatkan dengan rokok daun untuk mengecilkan titisan air. 

Selalu juga kami jarankan Mak Cik Melah bila dia demam. Sesekali kami basahkan tuala dan jelun di kepala Mak Cik. Gosok ke serata kepalanya. (Bukankah cantik amalan seperti ini, memesrakan hubungan anak dan ibunya)

Pernah kerana terlalu lama demam, Mak Lang Nah dan Mak Ngah memandikan saya pada malam hari dengan rendaman tempurung yang dibakar. Sebagai anak, akur walaupun saya tidak tahu rahasia orang tua-tua berbuat demikian.  Menggigil kesejukan.

Ayah tidak mendoakan secara langsung kepada saya, sebagaimana amalan perubatan Islam yang diamalkan  masa kini. Pak Teh ada juga sesekali mendoakan pada air untuk diminum. Saya ingat Pak Ku Lah (Tengku Abdullah, bapa kepada Ku Man dan Ku Mit -Tengku Rahman dan Tengku Hamid) pernah berjampi pada air di dalam gelok untuk diminum. Airnya terlalu sejuk. Tidak suka saya meminumnya.

(Nama Ku Man dan Ku Mit menjadi lelucon kepada kami; Ku Man Ku Mit Ku Ping Kudis; ada kuman, kumit, kuping dan kudis!)

Saya jenis budak yang tidak suka kepada ubat ubatan, ubat klinik. Pahit. Berbagai rawatan tradisional yang diuji cuba untuk menyembuhkan demam panas. Jika dibawa ke klinik di Kuala Nerang, saya hanya makan sekali sahaja ubatnya setelah dipaksa doktor prebek benggali yang satu-satunya ada di Kuala Nerang. Ubatnya berbentuk pil, saya cakap saya tidak boleh makan 'ubat biji', lalu doktor hancurkan ubat pil dibancuhkan dengan air dan diberi minum. Cukup, cukup sekali saya makan ubat hospital.

Setelah agak besar, kalau demam dan panas-panas badan saya selalu beli COTRAL perasa oren yang manis ('Cortal oren yang manis' slogan iklan jenama ubat popular pada ketika itu). Saya beli di Kedai Hasan di simpang tiga jalan masuk ke Pondok, dan itulah satu-satunya ubat pil yang saya makan.

6 comments:

Anonymous said...

If some one desires to be updated with hottest technologies then he must
be pay a visit this web page and be up to date everyday.
Feel free to visit my page ... linux reseller hosting

Anonymous said...

What i don't realize is in fact how you are not really much more smartly-favored than you may be right now. You're so intelligent.
You understand thus considerably relating to this subject,
made me individually believe it from a lot of various
angles. Its like women and men aren't involved unless it's something to accomplish with
Lady gaga! Your own stuffs excellent. Always care for it up!


Take a look at my webpage; hosting for

Anonymous said...

you're truly a good webmaster. The web site loading speed is amazing. It sort of feels that you're doing any distinctive trick.
Furthermore, The contents are masterwork.
you have done a great task on this matter!

Visit my web blog; leistungen der privaten krankenversicherung

Anonymous said...

I am regular reader, how are you everybody?
This paragraph posted at this website is truly fastidious.


My web blog :: More suggestions

Anonymous said...

Currently it looks like Expression Engine is the top blogging platform out there
right now. (from what I've read) Is that what you're using
on your blog?

Stop by my web blog - Read wiki.c3le.de - wiki.c3le.de

Anonymous said...

Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though
you relied on the video to make your point.
You obviously know what youre talking about,
why throw away your intelligence on just posting videos to your weblog when you could be giving us something informative to read?


Take a look at my page ... 1