Wednesday, April 25, 2012

KURA-KURA


Kura-kura pandai bersembunyi. Susah mahu dicari jika tidak kebetulan bertembung dengan makhluk primitif ini. Kami tidak memelihara kura-kura kerana ia binatang bebas yang sesekali kami temui telurnya untuk dimakan.

Pernah sekali Makcik Melah membela seketika kura-kura untuk dibuat ubat menjinakkan kerbau. Kura-kura yang diletakkan di dalam tin minyak berair, diberi makan keladi. Airnya digunakan untuk menyiram kerbau untuk dijinakkan. Saya tidak pernah melihat amalan ini, cuma sekadar diberitahu Makcik sebegitu.

Menemui anak kura-kura adalah suatu yang cukup seronok. Kami pegang dan timbang ke sana sini sebelum ia hilang begitu sahaja. Kehadirannya kami hargai.

Pesawah tidak berapa gemar dengan kura-kura besar kerana dia memakan umbut padi yang baru tumbuh. Saya pernah melihat seekor kura-kura besar yang diselit di celah batang kayu, terkapai-kapai dia hendak melepaskan diri. Namun tidak berjaya. Saya sendiri hendak melepaskan, tetapi dibimbangi dimarahi oleh tuan padi. Entahlah. Kasihan saya membayangkan kura-kura itu terdera beberapa lama.

No comments: