Monday, April 16, 2012

LEMBU JANTAN HILANG


Ayah tugaskan saya untuk menjaga lembu. Sekawan lembu tidaklah berapa ekor, 7 - 12 ekor sahaja. Namun ia tetap satu tugas yang perlu dibuat. Pada musim padi (kami sebut ‘menanam padi’) lembu-lembu perlu ditambat, tidak boleh dilepas. Bimbang akan merosakkan bendang orang.  Ibu-ibu lembu dan jantannya perlu ditambat. Tambat pada anak-anak pokok gelenggang atau anak pokok rumput yang kuat. Tali perawan dicucuk pada hidung lembu, manakala tali penambat disambungkan ke tali perawan sepanjang 10 meter untuk membenarkannya meragut rumput. 

Sesekali Ayah sediakan pancang diikat pada tali lembu dan dipasakkan ke bumi.  
Lembu kami tidak dipasang ketuk-ketuk. Kerbau dan lembu Pak Long Pi biasanya dipasang ketuk yang diperbuat daripada kayu digantung di lehernya. Apabila lembu hilang, kononnya memudahkan sipemunya mencari di sana sini.

Saya kena pastikan lembu mendapat makanan yang cukup. Perlu dibawa ke telaga untuk diberi minum, ataupun ke pinggir sawah. Tapi itu bahaya kerana jika termakan padi, alamatlah kena marah. Lembu yang ditambat perlu dialihkan beberapa kali dalam sehari. Menceduk air telaga ke dalam besen untuk minuman lembu, suatu kebiasaan yang jelak.

Suatu ketika Ayah melepaskan lembu di kawasan belukar yang terkepung dek hutan. Lembu-lembu hanya perlu dilepaskan pada waktu pagi dan dibawa pulang pada waktu petang. Rutin ini lebih mudah berbanding perlu dialihkan tambatannya setiap dua jam! Saya perlu membawa lembu ke belukar (Kampung Baru ke arah bendang Chucuh) hampir setiap hari. Kadang kala dengan Mad Chi, kadang kala dengan Kak Aisyah. Kami hanya tarik ibu lembu dan lembu jantan, dan yang lain akan menurut di belakang.

Saya kenal lembu kami. Lembu kami juga kenal akan kami. Jumpa di mana-manapun lembu, tetap kami akui;  ‘Ha, itulah lembu kami.” Sekawan.

Suatu hari lembu jantan besar hilang. Sudah tiga hari lembu jantan tidak ditemui. Ayah mencari ke sana sini, namun tidak ditemui. Akhirnya ayah meminta saya untuk mencari lembu jantan itu.

“Ah, saya yang kena cari?’

Akur, akur tanpa bantah. Saya ke hutan belukar arah jalan ke bendang Chucoh, masuk ke simpang kanan ke tengah hutan. Itulah naluri saya. Naluri kecil seorang anak kecil kerana menunaikan suruhan Ayah. Takut memang ada, tetapi hutan belukar itu tempat mainan dan tempat mencari kayu api seberkas dua.
Alhamdulillah. Saya temui lembu jantan yang hilang. Jeratnya tersepit antara celahan pokok, sedangkan hidungnya luka berdarah yang tidak kuat lagi untuk menarik tali yang tersangkut. Kasihan. Kawasannya telah jadi gelebuk dek beberapa hari terperangkap di situ.

“Mu jupa lemu di mane?” Tanya Ayah.

“Di hutan jalan ke Chucoh..”

“Emm..”. Ayah berterima kasih, tetapi suara Ayah tidak pernah terlafaz perkataan ‘terima kasih’.

Saya mengerti. 

No comments: