Monday, April 16, 2012

YATNAH DAN BABI TANAH @ KUTU TANAH


Pokok daun asin-asin atau kami panggil pokok sayur menjadi habitat terbaik serangga ‘yatnah’. Yatnah memakan pucuk muda, berkawan dan membiak di pokok asin-asin. Yatnah berbulu hitam pekat, berbadan merah yang lembut badannya. Barangkali ia spesis rama-rama yang mudah hidup dan mudah mati! Kami menangkap yatnah sekadar suka-suka pada padanan warna hitam-merah, sebelum dicampak ke dalam telaga menjadi habuan haruan atau puyu.  Ia tidak begitu signifikan dalam hidup kami, sekadar kewujudannya dirasai dan hilangnya dicari.


Namun saya amat bersyukur pada kepulangan ke Pondok pada 29 April 2012, saya temui spesis yatnah. Komunitinya masih wujud dan boleh membiak. Syukur. Dahulunya kami jadikan yatnah ibarat binatang ternak yang kami tambat di hujung jari. Kami ambil tali kecil dari urat-urat batang pisang, lalu kami ikat di leher yatnah sebelum kami lepaskannya di sekitar kami. Yatnah yang bertali senang untuk ditangkap semula, ia menjadi binatang peliharaan kami seketika, sebelum ia mati atau hilang begitu sahaja.

Di bawah rumah pula sarang-sarang kecil seperti kawah-kawah di bulan, menjadi kediaman babi tanah @ kutu tanah. Maaf, saya sendiri tidak ingat lagi apa nama yang kami berikan kepada haiwan kecil ini. Berbadan seperti kutu, punyai tiga abdomen kecil; kepala, kaki dan perut. Abdomen perut lebih besar dan pipis; dan jalannya mengundur ke belakang. Untuk menangkap kutu tanah, kami gunakan straw atau rokok daun. Kami hembus di pantat kawah kecil sarangnya perlahan-lahan sebelum menangkap siibu kutu tanah. Ibu kutu tanah yang besar kami lagakan sesama sendiri. Ada yang mahu melawan, tetapi banyak yang mengundur dan mengundur.

Saya pernah membuat sarang kutu tanah diletakkan dalam kertas sebagai uji kaji. Mati.

No comments: