Wednesday, May 9, 2012

CHOW KIT: REALITI DAN FILEMESASI PADA SATU KESAMAAN


Filem Chow Kit sedaya upaya memaparkan realiti sebilangan kecil penghuninya. Ia punyai dua cerita @ dua heavy drama dalam satu wayang. Cerita satu tidak ada kaitan dengan cerita dua, usah cuba dikaitkan cerita satu dengan cerita dua kerana dua-duanya berbeza. Ia lebih memudahkan anda menontonnya.

Cerita satu pada pengkisahan gelandangan kanak-kanak Chow Kit. Mereka adalah anak kepada pelacur, anak kepada peniaga kecil yang terlibat dengan dadah dan peminta sedekah. Anak-anak telah faham apa kerja emak; "Emak pergi kerja malam ni, awak balik awal. Kunci pintu."

Anak-anak faham kerja emak walaupun sampai ke rumah tumpangan kecil mereka di atas kedai lorong-lorong belakang Chow Kit. Anak-anak seakan kena membenarkan emaknya 'bekerja' walaupun di tempat tidurnya sendiri. Oleh itu, soal emak tidak boleh disentuh, soal emak jangan dikomen oleh sesiapa. Sanggup bertumbuk bergaduh besar.

Anak penagih dadah tentunya lebih kronik, memerhati si bapa menagih dadah, meminta sedekah untuk sesuap nasi, mencuri kasut ketika jemaah bersolat. Realiti.

Penonton dipaparkan nilai kemanusiaan secara halus. Dalam gelojak 'hitam' Chow Kit, filem ini berjaya menyelitkan nilai keinsanan sejagat. Ibu pelacur tidak mahu anaknya jadi pelacur (dinodai), bapa penagih tetap sayang anaknya yang dipukul setelah mencuri, si abang menangis melihatkan adiknya demam di dalam rumah kotak di tepi sungai Gombak. Namun dalam kancah 'hitam', si anak gadis tetap tidak selamat untuk menjaga kehormatannya; dan ia berakhir dengan balas dendam, menyudahkan ceritera.

Kisah kedua berlingkar pada aktiviti kumpulan haram, pembunuhan dan penodaan berpanjangan. Untuk melontarkan sedikit pemikiran dan pertimbangan penonton, dipaparkan adegan pemerkosaan balas dendam oleh dua watak 'jahat'. Ketika penjarahan pertama terjadi; bagi menyelamatkan keadaan, bekas pelacur 'menolong' rakan yang diperkosa dengan mengumpan tubuhnya kepada seorang lelaki lain yang sedang menunggu giliran. Ini yang dikatakan 'tolong'.

Sukar hendak saya bahaskan soal hukum agama dalam pemaparan realiti Chow Kit. Mungkin dari sudut lain yang boleh dibahaskan. Konflik sosial; konflik sosial dan kaitannya dengan agama.

Masyarakat. Kebiasaan (norma) menjadi budaya, budaya sukar hendak diubah. Kelompok pelacur yang berumahtangga di situ, mencari makan dan membesar anak-anak di situ, tentulah sukar hendak mengubah gaya hidup baru; hendak mencari ruang dan peluang hidup baru. Sukar. Sukar pada pemikiran dan pertimbangan mereka di SITU. Dari sudut kita yang melihat, kita punyai beberapa pilihan lain yang mungkin senang untuk menyalahkan mereka. Senangkah mahu memindahkan rumah mangsa banjir ke kawasan penempatan baru yang lebih selamat? Belum tentu semudah itu. 

Begitu juga anak-anak yang membesar dalam situasi 'gelap', yang sebenarnya mereka tidak sedar 'gelap' itu suatu yang 'gelap', putih dan bersih itu suatu fenomena asing yang mereka tidak pernah temui. Itukan 'kerja' emak, kerja emak untuk menyara hidup seharian, biar bagaimanapun kerjaya si emak, kerjaya tetap kerjaya.  Norma berkait rapat dengan makanan dan keperluan. Aktiviti pelacuran ada permintaan, ada pelanggan yang silih berganti dan terus berkembang di mana-mana sudut dunia. Dunia Chow Kit sama sahaja di Jalan Wong Ah Fook, Johor Bahru, di Jalan Bandaran Jaya Kota Kinabalu atau di mana sahaja. Ada permintaan dan ada tawarannya. 

Saya melihat agensi kerajaan perlu melihat perkara ini dengan lebih halus. PM DS Najib tidak mungkin melihat perkara ini, tidak juga parti politik lain walaupun sesekali mereka turun padang mengambil gambar. Agensi zakat punyai peluang dan ruang luas membantu warga gelandangan sosial seperti mereka. Langkah utama ialah mendekati warga berkenaan, diberi sedikit ruang ilmu dan agama, diberi sedikit idea dan pemikiran, diberi sedikit daya fikir untuk berubah, diberi sedikit ruang dan peluang perniagaan dan kemudahan, yang akhirnya bisa merubah sebahagian kecil gelandangan sosial ummah. 

Saya sekadar berani memerhati, tidak jauh daripada itu. Beranikah kita melakukan sesuatu untuk Chow Kit dan Wong Ah Fook yang sentiasa hidang terbuka!

1 comment:

shahrinnahar said...

Assalamulaikum Tuan. Saya Muhammad Shahrinnahar Abd. Latib dari akhbar utusan malaysia. Saya ada hendak buat sedikit mengenai pendapatan peneroka dan kuasa beli mereka. Saya ada baca UITM tuan pernah buat kajian bertajuk "Ragam pendapatan dan perbelanjaan masyarakat Felda: Kajian di Johor, Pahang dan Negeri Sembilan". boleh ke saya interview tuan mengenai dapatan tuan melalui kajian itu, harap tuan dapat tolong saya. Tuan boleh beri no telefon untuk saya hubungi. nie emel saya shahrinnahar@gmail.com

Sekian terima kasih.

Muhammad Shahrinnahar Abd. Latib
Utusan Melayu (Malaysia) Berhad cawangan Pahang,
No. 18 Bangunan LKNP,
Jalan Bukit Ubi,
25200, Kuantan, Pahang.