Thursday, May 3, 2012

SARANG BURUNG


Sarang burung seperti ini sering kami temui di dalam kebun getah, belukar tepi rumah mahupun di dusun durian. Ketika menebas dusun durian, kami pastikan sarang burung ini tidak ditebas; dibiarkan begitu supaya penghuninya masih punyai sarang untuk berteduh. Sesekali jika kami temui telurnya, pasti sebijinya kami makan. Bakinya masih ada di dalam sarang burung kecil di bawah sehelai daun lebar.

Malangnya hari ini kenapa ramai orang kita yang mengambil sarang burung tempua yang cantik dianyam oleh seekor burung yang tidak berakal. Diambil oleh seorang manusia yang berakal! Terdapat dua jenis sarang burung tempua; sarang untuk bertelur dan sarang untuk berbuai; bermain. Manusia ganas tidak pernah punyai perasaan untuk menilai; sanggup merampas sarang burung untuk bertelur; dan terlebih hina ia dijadikan barang jualan (nilai kebendaan) dengan memusnahkan rumah kediaman seekor burung kecil tidak sepertinya.

Jika kita menghargai alam dan kehidupan, alam akan menghargai kita dan kehidupan kita. Hentikan perbuatan memusnahkan sarang burung jika ia sekadar hiasan di laman rumah atau pintu-pintu warung kedai makan. Katakan tidak kepada perbuatan jenayah tidak berperikeburungan seperti ini.



No comments: