Sunday, May 6, 2012

TUNTUTAN DAPUR


“Orang lelaki ini senang”, keluh Shida. “Lelaki tak payah fikir-fikir nak masak apa.”

Saya diam.

Orang lelaki (para suami) lazimnya tidak pernah risau apa yang perlu dimakan, apa yang hendak dimakan. Asalkan ada terhidang, kami jamah. Kalau tiada langsung yang terhidang, kita carilah makanan apa yang ada di kedai-kedai tepi jalan.

Ayah kami dulu begitu juga barangkali.. Entahlah kami tidak pernah terfikir begitu keadaannya. Tetapi yang pasti, Ayah akan belikan ikan sesekali keluar ke Kuala Nerang, beli daging atau kerang. Ikan besar yang paling kami gemari ikan ploktan (ikan mayung) yang dibuat gulai. Sedap.

Yang pasti juga, ayah sediakan cheleng di sungai untuk kami pungut ikan pada musim kemarau. Musim bah, kami yang memancing ikan; tahan kail (tahan taut kata orang Perlis). Kadang kala guri di jemuran rumah ada dua tiga ekor ikan keli sebagai simpanan. Itupun hanya sesekali.

Kami sekeluarga turun ke bendang, tanpa terkecuali. Bermula dengan membuat tapak semaian, menajak rumput di petak sawah, menyedung, menabur baja, menjaga padi dimakan burung, mengerat (sebelumnya mengetam), dan memukul padi. Tidak sudah di situ sahaja. Padi di rumah kami anginkan dahulu sebelum dibawa masuk ke jelapang untuk simpanan setahun makanan kami.

Orang lelaki dan perempuan sama-sama bekerja. Tiada yang terkecuali.

Bahkan orang perempuan tentunya lebih banyak tugas mereka.

Dalam perjalanan pulang dari bendang, mereka sempat memegang serkap untuk menyerkap beberapa ekor ikan untuk dijadikan lauk. Dapat dua tiga ekor ikan keli atau haruan sudah cukup untuk makanan pada hari itu. Ada yang membawa sodok (penyodok) mengirai-ngirai di tepi lubuk mengutip beberapa ekor anak ikan dan udang dijadikan lauk asam pedas. Sayur tidak perlu pada menu kami.

Sambil mandi-mandi di telaga, orang perempuan akan membasuh beberapa helai baju yang sudah terlalu kotor. Mandi dan basuh serentak, sebelum mereka masuk ke dapur untuk masak tengah hari. Bahan masakan, sekadar apa yang ada. Tidak sempat menggiling, tumbuk sahaja di lesung batu. Hanya kelapa yang perlu diparut dan diperah untuk masakan gulai yang menjadi menu utama sekeluarga.

Tentunya Shida lebih senang menghadapi ‘tuntutan dapur’ pada hari ini berbanding emak-emak kami dahulu. 

No comments: