Saturday, June 30, 2012

ICIEB 2012- INTERNATIONAL CONFERENCE ON ISLAMIC ECONOMY AND BUSINESS

ICIEB 2012 akhirnya tiba.

Perancangan dua tahun lalu dengan berbagai halangan; rangka awalnya mahu bekerjasama dengan Fakultas Ekonomi, Universitas Indonesia, namun di penghujungnya tidak kesampaian.

ICIEB 2012 sempurna dirasmikan oleh Ybhg Dato' VC UiTM pada 29 Jun 2012  sesi awal pagi. Penyertaan internasional tidak seperti dijangka, namun ia memberi impak kepada kelangsungan konferens.

Ternyata banyak ruang penyelidikan dan perkongsian untuk penambahbaikan sistem dan kelangsungan perbankan Islam dan kewangannya perlu diberi penekanan. Kesedaran telah lama wujud. Hanya rantaian dan kerjasama antara negara Islam, di Asean khasnya masih belum utuh.

Teruja benar dengan sesi forum yang berjaya menemukan Dr Zakariah Abd Rashid (MIER), En Badlishah Abdul Ghani (CEO CIMB), Md Noor Ab Rahman (OSK Islamic Fund) yang dipengerusikan Dr Yeah Kim Leng (RAM Holding), mencetus perincangan hebat hala tuju dan masalah perbankan Islam dan sistem kewangannya.

Prof Dr Fauzias (UKM) pada sesi ucap utama memberi perhatian pada beban hutang dan resasi yang dialamai dunia global khasnya di Eropah; (Greec yang muflis). Di sini ruang dan peluang sistem kewangan Islam yang berasaskan 'human right' melalui zakat, sedekah dan wakaf adalah sesuatu yang terbaik sebagai pilihan dan keutamaan dalam menguruskan perekonomian dunia. Kembali kepada ahkam syariiyah yang asas.

Peserta dibawa merasai pengalaman menarik river cruse di Sungai Melaka.

Malam berikutnya sesi Gala Dinner sebagai penghargaan kepada semua peserta yang jauh dan dekat.

Tahniah kepada semua urusetia yang hebat merancang dan bekerja tanpa keluh kesah, tahniah kepada semua terutamanya peneraju utama Cik Roslina Mohd Shafi. Tahniah Ros.

Rakaman penghargaan tidak terhingga kepada Pengurusan UiTM; Dato' VC, PM Dr Omar Samat, Rektor UiTM Johor dan semua pihak pengurusan (En Badrolhisham) dan semua yang lain yang memberi impak besar kepada kejayaan ICIEB 2012 dari 29 Jun hingga 1 Julai 2012 di A Famosa.

Alhamdulillah

3 comments:

Anonymous said...

Wow that was strange. I just wrote an very long comment but after I clicked submit my comment didn't show up. Grrrr... well I'm not
writing all that over again. Regardless, just wanted to say
great blog!

Here is my blog ... private krankenversicherung beamte
My page :

Anonymous said...

Fine way of describing, and nice article to obtain information
regarding my presentation focus, which i am going to present in institution of higher education.


Also visit my web-site home equity lines of credit

Anonymous said...

Hmm is anyone else having problems with the images
on this blog loading? I'm trying to find out if its a problem on my end or if it's the blog.
Any responses would be greatly appreciated.

Also visit my web site; bad credit home loans guaranteed