Friday, December 2, 2016

KENANGAN LALU - BIKINAN M MASIR

Puas sudah kau melukakan
tiada pernah kau meyakinkan
hati ini yang selalu
mengharapkan kasihmu

Kau biarkan ku marana
mengemiskan cinta suci
apa daya hati ini
telah jatuh dilamun cinta

Mengapa aku disiksa
apakah tujuan ia
mungkin kerna ia pernah
dikecewakan cinta

Katakan pada diriku
aku kan membalut luka
oh jangan kau simpan dendammu
dan aku jadi mangsanya

Aku cinta kepadamu
hanya itu yang tahu
lupakanlah kenangan pahit
kita bina hidup baru

Lagu ini mula aku dengar sekitar tahun 1979 yang menaikkan nama M Nasir sebagai pencipta muda yang berbakat besar. M Nasir seakan membawa bentuk baru lagu dan irama Melayu dengan sentuhan tradisi dan moden, soal kemanusiaan dan kemasyarakatan dan sesuatu yang amat menyentuh hati pendengar. Itulah kelebihan M Nasir.

Lagu ini semacam berhantu kepada diri ini, ia seakan lagu yang paling serasi dan paling kerap dinyanyikan bersendirian pada tiap waktu dan tikanya. Luahan kecintaan yang mendalam kepada seseorang dapat dicurahkan dengan sebaiknya tanpa berselindung lagi.

Dan sesungguhnya lagi ini membesar bersama dengan diriku yang semakin tua, semakin roboh untuk menongkat langit desawarsa.

No comments: