Saturday, December 24, 2016

KORBAN PERCINTAAN - JULIE REMIE -INDAH SENI KATANYA


Duhai kanda rayuan hati
Rayuan kasih cinta abadi
Tiga tahun peristiwa berlalu
Batin tersiksa dipasung rindu

Tapi kini apa kan daya
Aku hanya insan biasa
Pada Tuhan aku berserah
Menyerah diri di atas sejadah

Aku tahu kau tak bersalah
Takdir Tuhan tiada terduga
Hanya doa dan air mata
Mengiringi perpisahan kita

Padamu kasih aku berpesan
Kira jasadku meninggalkan badan
Di atas nisan tolong tuliskan
Inilah kubur korban percintaan

Menghayati lagu Julie Remie yang ini adalah sebuah hasilan terbaik pada seni katanya dan irama. Ia satu keserasian melangkolik yang tiada ternilai keindahannya. Saya tidak tahu siapa penulis lirik dan pencipta lagu ini, hanya lagunya sahaja kita dapat hayati sejak zaman berzaman. 

Simboliknya ia mengkisahkan percintaan rahsia selama tiga tahun yang berakhir dengan perpisahan. Perpisahan itu terjadi kerana si teruna dikahwinkan dengan insan lain. Nilai keinsafan dan keagamaan jelas dirungkap dengan baik pada setiap bait lagu. 

'Batin terseksa dipasung rindu' adalah ungkapan tercantik pada bahasa dan makna yang tersirat. Daya imaginasi penulis lirik cukup tinggi dan memberi makna yang tepat kepada leluhur jiwa yang terpasung selama tiga tahun lamanya. Tiga tahun memendam rindu yang tidak berkesudahan. 

Perhatikan kalimah 'menyerah diri di atas sejadah' adalah simbolik keabadian Tuhan sebagai seorang hamba yang ditimpa musibah. 

Pada rangkap akhir, andainya boleh ditulis pada batu nisan, kau tulislah 'inilah kubur korban percintaan' sebagai luahan tragis hingga ke liang kubur menanggung penderitaan cinta. Begitulah hebatnya empat rangkap lagu yang diadun, tetapi ternyata ia begitu kuat dan kukuh pada makna dan maksud. 

Sukar kita mencari keindahan bahasa seperti ini dalam lagu bikinan pencipta lagu hari ini. Masihkah ada lagi?









No comments: