Friday, October 27, 2017

GUNUNG BELUMUT KLUANG

20 MEI 2017

Ia masih dalam kategori day pack (day trip). Treknya agak panjang dan jauh meninggi. Ada laluan mendatar dan banyak laluan memenucak atau menegak. Berpijak pada akar kayu dan batu-batu serta lumpur. Keadaan permukaan gunung ini sentiasa lembab walaupun tidak hujan.

Halangan kayu balak tumbang antara sebahagian mencabar dalam pendakian. Pacat tidaklah banyak, walaupun ia sentiasa ada pada jalan denai yang dilalui. Tetapi sebenarnya pacat itu banyak... Saya didatangi dua pacat yang berjaya menyedut darah.. dan ketika pulang seekor lagi dikesan di leher.. geli.

Punca air amat terbatas, hanya sekali ditemui pada saluran paip yang bocor. Selebihnya perlulah membawa bekalan air sendiri.

PEndakian kami bermula jam 8.00 pagi dan tiba di puncak sekitar jam 12.15 tengah hari. Pemandangan luar agak menarik walaupun hanya kelihatan bukit bukau pada jajaran terdekat. Tidak kelihatan lain selain kehijauan hutan belantara ketika berdiri tegak di atas batu puncak Gunung Belumut.

Kami bawa bekalan nasi bergoreng ayam, sungguh enak dikongsi beramai-ramai makan di atas sana. Turun berikutnya dan tiba sekitar jam 3.30 petang.

Di bawah, anda boleh berendam lama-lama dalam sungai yang jernih dan cetek. Sejuk dan segar sementara menanti ketibaan kawan-kawan lain yang agak perlahan.




Geng kami, Faried, Maizura, Khatijah, Zaleha dan Nabila Fatin.
 Cikgu Diana




























Habuan pacat.. sihat dan segar



Batu besar di puncak Gunung Belumut














Puan Zarina, nurse yang siap membawa seragamnya bertugas di puncak gunung..



Geng Revolver






Awin si mata bulat yang kuat mendaki, geng Revolver..






Lepas ni ke mana pula????

No comments: