Monday, February 16, 2009

RIHANNA DAN M NASIR

Walaupun RIhanna tidak jadi datang ke Malaysia dalam masa terdekat, namun akan tiba masanya si Rihanna datang setelah penganjurnya bersiap sedia segala keperluan termasuklah penjualan tiket yang meluas. Itu kisah artis dari luar negara yang berjaya membawa budaya baru ke seluruh pelusuk dunia, termasuklah di sini.

Seorang lagi artis tempatan yang akan mengadakan konsertnya ialah M Nasir pada hujung Februari ini. Bagaimana pula sambutan peminat kepada idola Malaysia, adakah ia sehebat kita menyambut Rihanna? Saya tidak pasti, cumanya daripada pandangan umum mendapati ia tidaklah sehebat mana..

Inilah realiti sukarnya kita di sini mahu mempertahankan apa yang kita ada, baik budaya, sistem nilai, bahasa, malah agama.. semuanya sukar untuk kita pertahankan apabila pemujaan dan keutamaan sentiasa diberikan kepada yang datangnya dari luar.

Budaya Melayu yang menjadi budaya bangsa diperkecilkan begitu sahaja. Sama ada atas alasan agama atau atas alasan apa sekalipun, sewajarnya budaya ini kita pertahankan, bukannya dibiarkan tandus dan kering tanpa pengikut. Amat malang dalam dunia moden dan kemudahan serba ada, budaya Melayu masih berada di tahap lama. Tidak ada yang terlebih baik dari sejak adanya ada...

2 comments:

AnDeH said...

hmm btl 3x...
budaya kemelayuan kian pudar,
namun tk dinafikan masih ada yg kuat mempertahankannya..

-Andeh-

sammie said...

bukan budaya saje nak ikot budaya org lain..
contoh terdekat, nak beli barang pun nak made in US la, Japan la..
bangga sangat beli branded products...
hmmmmm..quality? same aje dgn malaysian made..