Sunday, May 6, 2012

KAMBING DAN BIRI-BIRI 2


Pakteh memelihara sekawan biri-biri. Jumlahnya bertambah dan berkurang antara 8 – 15 ekor. Ayah juga memelihara biri-biri dengan jumlah yang sama. Baka biri-biri kami dapat dari Kampung Teluk Jamat. Ayah buat kandang biri-biri di bawah jelapang padi, begitu juga Pakteh.

Sejak ada biri-biri, maka bertambah lagi satu tugas kami. Kami kena lepaskan biri-biri pada waktu pagi dan petangnya sebelum Maghrib dihalau masuk ke kandang. Setiap hari tanpa terkecuali, itulah tugas kami. Hisyamudin menghalau biri-birinya masuk ke kandang Pakteh, kami di kandang kami.

Paklong Pi memelihara kambing kampung. Banyak juga berjejeran merata tempat. Kambing Paklong Pi subur membiak, sentiasa ada anak kecil yang menyusui. Kami suka juga menangkap anak-anak kambing yang lincah dan menggosok kepalanya sebelum ibu kambing marah. Lebai Wahab juga memelihara kambing. Kambingnya dilepas sepanjang waktu siang dan malam. Kambing Lebai Wahab seolah-olah tidak bertuan, tetapi kami tahu itu kambing Lebai Wahab. Tahu juga bila waktunya hendak disembelih. 

No comments: