Sunday, May 6, 2012

KAMBING DAN BIRI-BIRI


Orang Kedah malas. Orang Kedah dikatakan malas kerana mereka tidak rajin bercucuk tanam. Mereka ada kampung halaman, tetapi kampung halaman penuh dengan semak samun tidak terjaga. Mereka ada kebun getah, juga penuh semak samun. Mereka ada bendang, tetapi hanya setahun sekali bertanam. Orang Kedah malas.

Sakit hati juga apabila orang komplin perihal kami. Sakit hati juga mereka sedap-sedap kutuk, bila mana sesekali mereka datang bertandang ke kampung kami.

Kampung kami susah hendak bercucuk tanam. Hendak tumbuhkan pokok kelapa pun kena kepung dengan pagar duri, atau biarkan ia tumbuh di sebalik belukar kecil agar tidak dikesan kambing dan lembu, biri-biri dan kerbau. Kami tidak bertanam sayur mayur kerana sayur mayur selalu dimakan kambing dan lembu.
Jika mahu bertanam, mestilah membuat pagar yang cukup kukuh, cukup kuat untuk menghalang lembu, kerbau, kambing dan biri-biri merempuh masuk dan memakan tanaman kami. Itu tidak mungkin kami mampu mengadakannya dengan pagar dawai mata punai mahupun dengan pagar jaring setengah inci dan satu inci. 

Kami tidak mampu.

Sudahnya, kami hanya memetik pucuk-pucuk ubi yang tumbuh meliar di tepi pagar, yang tinggi tidak tersampai kambing memanjatnya. Kami makan petola yang terselamat daripada diragut biri-biri dan kambing.

Jika adapun pokok buah-buahan kami  tanamnya di dusun. Dusun jauh dari kampung kami. Dusun Kampung Raja dan dusun Kampugn Eto jauh dari perkampungan, maka jauhlah daripada lembu, kambing dan kerbau. Di sana kami dapat tanam pisang dengan segala jenis pisang, kami dapat tanam rambutan dan durian dengan segala jenisnya.

Kenapa lembu, kambing dan biri-biri tidak ditambat?

Lembu kami tambat pada musim padi. Musim tidak ada padi, kami lepas bebas sekampung. Begitu juga kerbau. Kambing tidaklah pula kami tambat kerana susah juga hendak dijaga sekawan kambing dengan anak-anaknya. Biri-biri hanya dikurung pada waktu malam, waktu siang waktu mereka dilepas bebas mencari makan. Itulah amalan kami warga sekampung, tiada siapa yang mahu komplin.

Lembu, kerbau, kambing dan biri-biri adalah harta kami. Harta kami pada waktu terdesak dan tersuntuk!

1 comment:

anak bandar said...

pos yg sungguh membuka mata! tksih dan keep on writing!