Friday, December 23, 2016

BELAKANG PINTU - KENANGAN DENGAN AYAH

Sesekali Ayah menjengah kami di rumah belakang. Pada ketika itu aku tinggal bersama emak dan kakak Aisyah. Emak masih ada, dan rumah kecil kami di belakang rumah Mak Cik. Sebaiknya emak melayan Ayah datang bertandang atas apa jua sebabnya. 

"Ayah nak rokok, mu amik petik api dalam cerana tu, Mad E" (Tolong ambilkan pemetik api dalam cerana)

Aku mengambil pemetik api dan terus sahaja mencampakkan pemetik api kepada ayah. 

Emak terus bersuara.

"Wokpa mu thuk gitu.. beghi la molek ke ayah mu" (Kenapa kamu campakkan begitu, berilah dengan baik kepada ayah kamu)

Aku menjadi malu sendiri. Lalu aku bersembunyi di belakang pintu. Lama aku bersembunyi dan menunggu sehingga ayah balik. Aku malu dan teramat malu dengan ayah. 

Aku terlalu kecil ketika itu.. Maafkan aku. 

No comments: