Tuesday, May 20, 2008

PULAU BATU PUTIH: 23 MEI 2008 KEPUTUSANNYA

Perebutan hak ke atas Pulau Batu Putih antara Malaysia (Johor khasnya) dengan Singapura akan berakhir menjelang 23 Mei ini. ICJ penentu segala ketetapan ini. Pulau Batu Putih dan pulau-pulau kecil sekitarnya terletak di penghujung Semenanjung dalam daerah Kota Tinggi sejauh 7 km sedangkan dari Singapura jauhnya 22 km, menjadi titik perebutan setelah diberi Sultan Johor hak penjagaan menara api di pulau berkenaan.

Fakta sejarah sememangnya terbukti jelas ia adalah milik Johor, milik Malaysia. Malah Singapura itu sendiri adalah milik Johor, milik bangsa Melayu yang terjual dan tergadai kepada bangsa pendatang; Cina. Begitu liciknya Cina mendapatkan tanah milik bangsa Melayu, bukan hanya di Singapura, malah di seluruh pelusuk dunia mereka begitu bijak mengatur langkah menduduki lantas menguasai sesuatu tempat. Dan sekali mereka mendapat hak milik tanah – walau sekangkang kera- tidak sama sekali akan dijual atau diserahkan kepada sesiapa. Itulah hakikatnya bangsa ini.

Telah banyak yang kita lihat dan perhati, cuma sekarang ini sedar atau tidak bangsa Melayu tidak boleh sama sekali menyerahkan lagi tanahnya kepada pihak asing biar apa cara sekalipun. Biar atas nama pembangunan atau apa sahaja, wajib bagi bangsa ini mempertahankannya. Jangan berulang lagi Pulau Batu Putih, kerana nantinya kita hanya berputih mata melihat hak milik bangsa sendiri tergadai ke tangan orang.

Hulurkan doa anda sebagai komitmen kita ke atas Pulau Batu Putih untuk kekal menjadi milik Malaysia, bukan milik bangsa asing itu.

No comments: