Wednesday, June 25, 2008

TAHSIN AZAN DAN IQAMAH

Surau al-Muhajirin dipilih Pejabat Agama Daerah Segamat bagi menganjurkan program ini kepada imam, bilal dan noja DUN Buloh Kasap pada 24 Jun 2008 lalu.

Iqamah sunat dilakukan walaupun pada solat qada.

Azan pada solat qada menurut pendapat Imam Syafie (qaul jadid/Mesir) tidak disunatkan. (Qaul qadim ketika di Iraq, Baghdad). Berdasarkan hadis Rasul dalam peperangan Khandak yang baginda tidak berpeluang untuk solat, lalu baginda solat qada tanpa azan. (Peristiwa ini berlaku sebelum turunnya kaedah solat al-khauf kepada baginda). Qaul qadim sunat diazankan pada solat qada jika hendak solat berjamaah.

`Kami berjalan besama nabi pada suatu malam, kemudian mereka berehat sebentar dan Bilal tertidur sama. Apabila terbangun, matahari telah naik dan baginda meminta Bilal azankan dan mereka mendirikan solat berjamaah.’ Berpandukan hadis ini, ulama berpendapat sunat azan walaupun untuk solat qada.

Bagaimana solat yang tertinggal dan tidak diketahui jumlahnya? Perlu solat qada pada kiraan sehingga yakin jumlah semuanya

Bagi yang bermusafir tetapi tertinggal solat Zohor atau Asar, bila pulang ke rumah wajib diqadakan solat dengan sempurna rakaatnya; iaitu empat rakaat.

Bagi yang bermusafir tertinggal solat Zohor atau Asar, pulang ke rumah tetapi tidak solat lagi sehinggalah dia bermusafir pada kali kedua dan hendak qada solat yang tertinggal. Berapa rakaat yang perlu dilakukan? Dia boleh qasarkan solat qada berkenaan.

Adakah disunatkan membaca selawat, tasbih dan doa secara terang-terang dibacakan sebelum azan? Tiada hujah dan nas yang sahih menjadi amalan (biasanya dibacakan; Subhanallah walhamdulillah wala ilah illah wallahuakbar, wala khaula wala quwwatailla billah hil ’aliyyil azim...ya Karim). Ia bukan syariat azan. Tiada bacaan sunat sebelum azan seperti ini, jika dibacapun niatkan ia hanya sebagai zikir. Bacaan seperti ini jika dibiasakan, akan menimbulkan salah anggap masyarakat sebagai salah satu daripada iringan azan.

Selawat secara nyaring selepas azan; ada diperkatakan di dalam kitab. Pihak yang mula melakukannya ialah di Kaherah; oleh Salahudin pada 760H yang dimulakan pada malam Jumaat sahaja, namun akhirnya berkembang ke setiap waktu azan.

METOD AZAN; masuk jari telunjuk pada lubang telinga; pada iqmah, tangan letak di bawah sahaja.

Allahuakbar (boleh dimatikan pada akbar dengan kaedah saktah, atau dibarisdepankan; dhommah)

Tarji` perlu sebelum lafaz syahadah azan...

Hayya alassalah; (dalam bab ihtifal, pg 68) pandang ke kakan dan balik semula ke kiblat, sebut pula hayaa alassalah dan pandang ke kanan dan balik semula ke kiblat. Muka sahaja berpaling, tanpa dada.

Hayya alalfalah; pandang ke kiri dan balik semula ke kiblat.

IQAMAH; Kalau sudah sambung, perlu disambung juga. Kalau memilih tidak sambung, tidak sambung sampai habis. Tangan di bawah.

No comments: