Monday, September 8, 2008

AYO.. MATI LO KALU GUA PUASA

Ketika masuk ke sebuah kedai bersama-sama isteri, seorang perempuan Cina membawa masuk makanan dan seraya saya menegur.. 'Hai, you tak puasa ke? Dia pantas menjawab; "Ayo, mati lo kalau gua puasa.." Saya menjawab: "Saya tak matipun..." Dan dia tersenyum tawar...

Perkara yang pelik sebenarnya bagi mereka yang tidak pernah berpuasa, tidak makan dan tidak minum seharian. Tetapi bagi kita yang biasa berpuasa, anak seusia enam tahun pun sudah boleh belajar berpuasa. Tidak semua perkara di dunia ini yang boleh diukur pada nilai logik semata-mata, malah banyak perkara lain yang diamalkan berdasarkan kepercayaan, keyakinan dan kadang kala di luar batasan akal manusia.


Selamat berpuasa. Hari yang ke 8... (Lagi 22 hari nak RAYA, he he)

No comments: