Wednesday, September 24, 2008

KHATAM AL-QURAN

20 Ramadan (sabtu) lalu sibuk merewang utk majlis Khatam Al-Quran di surau. Namun mood kurang elok bila Nuha terpijak jari Ibrahim yang sakit. Terpaksa bawa mereka pulang awal dari surau.. Hanya sempat memotong daging untuk dimasak. (Tukang masak kami ialah Ayahanda Hj Khalid, Pak Rahman dan lain-lain.)

Majlis petangnya berlangsung dengan meriah. Ramai yang hadir. Wakil KEMAS dan PUTERI UMNO turut hadir.. Rupanya KEMAS dan Puteri tu orang yang sama-sama aktif dalam UMNO belaka. Tak apa, yang penting mereka menyumbangkan sesuatu untuk ummah.

Majlis bermula jam 5.30 dengan khatam al-Quran, tahlil dan ucapan. Ada pula kami sampaikan sumbangan kepada fakir miskin di sekitar TY dan bayaran elaun kepada kakitangan surau. (Lumayan juga surau al-Muhajirin; Imam diberi RM720, bilal dalam RM500 noja dan lain-lain yang jumlahnya dalam RM4000++). Anak-anak saya pun turut serta berkhatam bersama rakan-rakan mereka, si Acher dan Muhaimin. Ceramah disampaikan oleh Ustaz Shahrin dari Johor Bahru hinggalah menjelang berbuka puasa. Seusai solat jamuan nasi dihidangkan. Dan selesailah majlis berkenaan.
Dan yang lebih penting al-Quran itu terus dibaca dan dibaca walaupn telah khatam secara rasminya di dalam majlis...

No comments: