Monday, October 13, 2008

MODUL 5 PELAJAR DIPLOMA PART 5

Dalam sibuk beraya, saya mencuri sehari suntuk mengemudikan Modul Pembangunan Pelajar (Modul 5 Diploma) kepada pelajar part 5. Tentunya ini adalah modul terakhir bagi pelajar berkenaan setelah tamat modul 1 dari part 1. Bilangan pelajar agak ramai, saya mendapat 50 pelajar dalam satu kumpulan dan sebahagiannya pernah saya kenal sewaktu di dalam kelas dan sebahagian besar adalah muka baru yang saya kenal.

Tatacara memilih kerjaya, menghadiri temuduga, etika di meja makan, dan pembinaan sikap adalah elemen penting dalam modul ini. Saya selang seli dengan beberapa lagu; Andai Ku Tahu, Lilin Seorang Guru, Satu Penantian sebagai selingan dan break pada satu slot ke slot yang lain.

Pada awal sesi saya minta mereka tuliskan kemarahan dan kebencian mereka kepada modul.. Memang berbagai luahan rasa benci dan keterpaksaan mereka untuk hadir sehari suntuk pada hari Ahad pula tu.

Hingga ke akhir sesi, Alhamdulillah ternyata mereka segar dan memberi respond yang baik. Saya kira tidak ada seorangpun yang tertidur.. dan kami terus ceria hingga ke petang. Syukur.

"Salam ustaz.. thanks for modul pd ahad, 12 okt. saya have fun dlm class ustaz, harap dapat mengikuti program ustaz yang lain juga. - izni syazwina abd. rahman. DIB, part 5." (0137669123 13 okt 2212) satu SMS yang saya terima berikutnya.. (Banyak lagi komen yang mereka catatkan pada akhir sesi..) Moga semua mereka menjadi anak yang berjaya.

No comments: