Tuesday, February 3, 2009

LOMPAT SI KATAK LOMPAT

Katak melompat untuk mencari makan. Melompat menangkap kelkatu atau rerama yang berterbangan untuk temboloknya. Hari ini orang politik juga melompat. Melompat dengan tujuan yang sama; untuk mencari makan. Cuma definisi berbeza; bagi pembangkang bila melompat ke team pemerintah disebut sebagai demokrasi, tetapi apabila melompat ke pembangkang disebut sebagai pembelot dan pemusnah harapan rakyat.

Walau apapun, sebenarnya melompat-lompat seperti ini tidak bagus. Tidak baik. Elok berpegang pada prinsip yang satu; KEBENARAN. Apabila perjuangan tidak berlandaskan KEBENARAN, melompat akan menjadi kebiasaan yang akhirnya kedudukan kerajaan yang memerintah akan terus tergugat dan terancam. Kerajaan hanya akan memikirkan bagaimana hendak menjaga ahli supaya tak lompat, memberi kemewahan dan kekayaan apa yang diminta, tanpa pedulikan kehendak dan pembangunan untuk rakyat..

Mungkin Ibrahim Ali tidak setuju dengan pendapat ini, tetapi itulah realitinya.. Selamat melompat kalau anda suka mencari makan seperti sang kodok...

1 comment:

Melihat Kesunyataan said...

Assalammualaikum Ustz.,
Masa kecil-kecil dulu saya ada pengalaman mencari katak di batas bendang untuk buat umpan mengelau haruan. Kalau ada katak yang melompat dari batas ke dalam bendang, alamat akan jadi umpanlah..