Tuesday, February 24, 2009

SEMBANG-SEMBANG

Dalam satu perjalanan,ruang untuk bersembang terlalu banyak. Jika ada bersama suami, isteri dan anak-anak, maka berbagai kisah dan muhasabah boleh diluahkan dan masing-masing tidak boleh mengelak lagi. (kalau di rumah mungkin si suami berpeluang mengelak, kononnya sibuk dengan urusan yang diada-adakan). Kalau dah dalam kereta macam mana nak lari lagi...

Dalam satu perjalanan, seorang kawan membuat rumusan kepelbagaian budaya Melayu, Cina dan India.. Orang Cina paling jaga rambutnya sebab itu selalu dicuci rambut supaya gatal kepala tidak mengganggu fikirannya hendak mencari wang. Orang CIna paling takut sakit sebab itu mereka selalu jogging (bersenam) dan takut kecurian sebab itu rumah mereka terang benderang (jika rumah lama, mereka ada lubang untuk mengintai ke bawah)..

Manakala orang India paling dijaganya ialah gigi; sebab itu giginya sentiasa bersih; suka menjaga periuk sebab itu periuk mereka bersih berkilat dan malas nak jaga parang sebab itu ada pepatah Melayu 'parang keling'; parang yang tak tajam, tak pernah diasah.

Orang Melayu pula; entah saya pun dah tak ingat... fikirlah sendiri..

No comments: