Wednesday, May 27, 2009

KELAHIRAN DAN JANGGUT

Padang Terap jauh terpencil di sebalik bukit bukau dan hutan rimba banat, nyaman diselimuti kabus pagi ketika menyambut kelahiran seorang bayi kecil. Tangisan bayi kecil pada awal pagi 9 September 1965 mengiringi kesakitan dan kegembiraan seorang ibu; Sofiah. Rumah kayu kecil yang selayaknya hanyalah sebuah pondok menerima insan baru, setelah seorang abang dan seorang kakak menghuni di bumbung yang sama. Pondok kayu kini tiada lagi kerana didirikan Sekolah Agama Ahmadiah (Maktab Mahmud Padang Terap), dan saya sendiri tidak pernah melihat rumah tempat kelahiran setelah berpindah ke tempat baru di belakang Pondok Padang Nyior.

Tok Bidan Esah teruja melihat bayi kecil lelaki ini yang ditumbuhi bulu-bulu janggut di bawah dagunya. Taajub. 'Mahu dia jadi orang hebat ni..' bisik Tok Bidan kepada Mak Lang Nah, kakak kepada Sofiah yang masih menahan kesakitan.

Berita kelahiran bayi kecil mula tersebar dari mulut ke mulut. Sudah menjadi kebiasaan masyarakat kami, setiap kelahiran dan kematian akan diziarahi dan dilawati. Malah sakit demampun kami saling kunjung mengunjungi. Kalau kematian biasanya datang membawa beras sekepol dua, kalau kenduri kendara membawa gula dan susu, kalau kelahiran dibawanya beras mahupun duit kupang.

Kedatangan bayi baru ini menjadi tarikan tersendiri. Selain anak Tok Guru Pondok; Haji Yaakob bin Haji Jasin, orang suka hendak tengok janggut si kecil yang tumbuh tiga tompok, dari dalam perut lagi.

Janggut ini tiadalah istimewa apa-apa. Istimewanya hanyalah menimbulkan kemarahanku apabila teman sepermainan memanggilku 'Tok Janggut' dan puas saya mengejar mereka dengan buluh ditangan keliling kampung.

1 comment:

bcn1291 said...

Masya'allah...so janggut masa kelahiran dulu masih ada...?