Monday, July 20, 2009

ISRAK MIKRAJ: PERJALANAN MENUJU RABBUL JALIL

Israk bermaksud perjalanan pada waktu malam, mikraj bermaksud diangkat ke atas (ke langit) dan membawa makna 'tangga'. Itulah perjalanan Rasulullah s.a.w yang mengkisahkan berpabagai peristiwa untuk dijadikan iktibar sepanjang masa. Perjalanan dalam satu malam cuma, merentasi 800 kilometer lebih dan melonjak pula ke langit satu, dua, tiga hingga ke langit ke tujuh (entah sempadan mana langit itu berada).. adalah satu mukjizat besar baginda. Ia menguji sempadan iman kita, sama ada mahu percaya atau tidak, mahu membenarkan risalah Muhammad s.a.w atau tidak.

Perjalanan ini bukan Muhammad s.a.w yang berjalan, tetapi Allah dan para malaikat-Nya yang memperjalankan baginda dari satu destinasi ke destinasi lain. Mustahil seekor semut boleh berjalan dari Segamat ke Kuala Lumpur dalam tempoh 3 jam, tetapi tidak mustahil jika semut itu kita yang membawanya menaiki BMW (Us Syazali, he he) hanya dua jam pun boleh sampai. Begitulah perumpamaannya perjalanan baginda yang ditemani Jibril a.s.

Malam tadi saya berceramah di Masjid Sepinang dan rasa teruja melihat para jemaah tekun melihat layar putih menyaksikan sebahagian daripada kebesaran Allah.

No comments: