Monday, July 27, 2009

MEMBANGUN SIKAP DAN MINDA PELAJAR







Bukan mudah bekerja untuk membawa perubahan pada sikap dan minda pelajar, khasnya remaja yang masih berdarah panas. Kata hati mereka tentu sekali benar, tidak pada yang lain. Melalui Modul Pembangunan Pelajar, UiTM berusaha gigih bagi melengkapkan sebahagian soft skill yang kelihatan lompang dalam kendiri pelajar.

Modul 3 Diploma berjalan pada 25 Julai lalu, dan cabaran terbesar pada ketika itu pelajar lain dicutikan, bercuti dan pulang ke kampung. Hanya kalangan Part 3 yang terlibat 'terpaksa' meneruskan program seharian suntuk (8 pagi - 6.30 petang). Ramai peserta yang hadir seperti tidak hadir, keberadaan dalam tiada.

Pertama apa yang saya tanya ialah perasaan mereka ketika menghadiri modul pagi itu; ini antara jawapan mereka (bertulis);

Modul terpaksa, kena repeat;
kenapa mesti wajib datang modul?;
agak pasif he he;
Dush2x!!;
tak suke pgi modul.. pnat, nk blik..;
nak balik, modul..? eemm gantuk ckit maa..;
tak de perasaan la.. rana nak balik ari ni je..;
Ok la.. lalala.. nk pulang..;
modul knp x wat next week? nk blik!;
Modul ni biase je. sume x besh coz sume org dah balik, tp oklah coz dah kenal ustaz.;
modul boring la!;
nak balik @ 5.30;
nak balik!! tak nak gi modul.. TP:
ngantok boring nak balik;
membazir masa, tiada faedah;
wat pe la modul ni! thank you wild pig! wasting time, energy and current;
pegilah mati modul xde funtion, buang duit kerajaan...


Begitulah antara keluhan peserta yang saya hadapi pagi itu. Bagaimana mampu fasi bertindak untuk memenangi hati mereka dan menjemput mereka melibatsama dalam aktiviti modul dalam keadaan jiwa raga penuh emosi, marah, frust dan sebagainya?

Banyak perkara yang kita lalui pada hari ini, baik pada amalan dan perbuatan yang tiada faedahnya sertamerta. Seperti solat, bukanlah solat itu menguntungkan apa-apa; berpahalapun kita tidak nampak pahalanya, hanya ganjarannya pada hari akhirat kelak. Itulah janji Allah.

Modul juga begitu, kita tiada nampak kebaikannya hari ini, tetapi ia berguna setelah pelajar bertapak di alam kerjaya yang memerlukan kemahiran lain.

Sehingga jam 6.00 petang, saya dapatkan maklum balas dari pelajar dua perkara; apa yang kamu dapat dari modul ini, dan apa komen kamu kepada saya sebagai fasi. Antaranya;

i just wanna to say dat modul session for dis time is very significant to myself. i got something benefit and i realise dat i have a capability in creating a chance to speak out to the public as well. Thank;

modul hari ni agak boring drp sem lepas.. tapi disebabkan ustaz pandai memeriahkan kelas, so die jadi fun. walaupun ustaz cakap saya diam je, tapi saya enjoy! you rock! yeah tq ustaz

bagus, next sem nak modul y sm ngan ustaz, thanks.

interseting enjoy

saya suka modul pada hari ini kerana ustaz menjadi fasilitator saya. saya rasa seronok.. Inilah modul saya yang paling best antara semua modul yg pernah saya hadiri. thanks a lot u have cheered my day.. UP..

penyampaian baik, jelas. mempunyai style tersendiri utk menarik minat pelajar fokus apa yang cuba disampaikan.. keep it up ustaz nawawi. thanks. juz smile n there ar nothing u cant overcome..

ustad! thx a lot.. sy rasa modul kali ni modul yg paling best pnh saya join. b4 ni sy mmg boring giler b
le time modul part 1 & 2 but kali ni best sgt. saya suka lagu2 yg ustad pasang, betul2 menghiburkan ustad the best, saya da x sepi lagi.. ha hah

ustaz mmg best sangat2. tak bosanpun dalam kelas tadi. first time dpt fasi best macm ustaz. mula2 rasa malas sangat nak pergi modul, tp bile dalam kelas dengan ustaz, nyanyi semua, gurau, jadi seronok pulak. terima kasih ustaz. nabeelah

terima kasih krna buatkan modul 3 saya berjalan dgn baik dan happy. ustaz pandai menarik minat pelajar utk datang modul yang akan dtg.

bagus, cuba sedaya upaya beliau untuk menarik minat kami dengan modul yg hilangkan bosan didada. menarik. penjelasan yg jelas, terang dan teratur. THE BEST MODUL'S LECTURER EVER! QILA

cara modul yang dijalankan oleh ustat sangat bagus dan menarik, tidak bosan sedikit pon bagi saya. Terima kasih.

fasilitator menunjukkan komitmen sepenuhnya sepanjang LDK ini

ustaz berjaya mengambil hati saya dan membawa hati saya ke modul, semoga ustaz berjaya dalam hidup dan akan saya doakan semoga ilmu ustaz turunkan berkekalan.

very good ustaz, funny. the best module comparing to part 1 & 2 tq PM ustaz ahmad nawawi

ustaz agak sporting jg

ustaz nawawi pandai menceriakan suasana di dalam pembelajaran ini dan pelajar tidak merasa tertekan semasa modul ini berjalan

ustaz berjaya mengalihkan perhatian student dari sibuk memikirkan cmne nak pulang ke rumah. teirma kasih ustaz nawawi

ustaz berjaya menjadikan modul ini tidak bosan, terima kasih ustaz.

Saya terharu apabila ada pelajar yang mendoakan kebahagiaan dan keselamatan kita.. jangan lupa kita juga perlu doakan anak-anak didik kita sepanjang masa, semoga mereka menjadi insan terpilih di sisi Allah.

No comments: