Monday, July 27, 2009

SEORANG IBU TUA

Seorang ibu tua, yang pernah lumpuh beberapa ketika, kompilasi jantung yang tiggal di ceruk kampungnya, Kampung Keruing Patah, Buloh Kasap (saudara mara Normala Shamsudin) adalah seorang ibu tua yang baik. Pada wajahnya lahir ketulusan hakiki yang tidak mengharapkan apa-apa daripada kita.

Hubungan saya dengan ibu tua itu agak rapat. Dia adalah ibu Puan Maria, suami En Zaid yang berjiran di Taman Yayasan suatu ketika dahulu. Anak beranaknya ramai yang kami kenal (Kak Uda, Bang Mail, Pak Tam) kerana majlis kenduri kendara biasanya kami dijemput ke Keruing Patah. Kami menumpang keluarga kepada keluarga besar ini. Anak-anak saya (Zaim dan Atifi, kadang-kadang Afif) biasa bermalam di rumah tua mereka pada hujung minggu, menangkap ikan dan memanjat rambutan.

Hari ini, ibu tua itu dijemput Ilahi dan dia pergi bersama seribu jasa; jasa melahirkan anak-anak, jasa sebagai peneroka awal di Keruing Patah, jasa pada agamanya juga. Jasadnya disemadikan di Perkuburan Bukit Keman, jauh di penghujung kampung. Saya meluangkan masa sepagian di sana, menghargai kasih sayang yang ditaburkan. Semoga Allah menjadikan kuburnya sebagai taman-taman syurga, setulus doa daripada kami buatmu ibu, Hadijah binti Sohor.

No comments: