Tuesday, July 21, 2009

PROGRAM ISRAK MIKRAJ DI SURAU AL-MUHAJIRIN

Malam tadi berlangsungnya program Israk Mikraj di Surau Al-Muhajirin, Taman Yayasan. Banyak yang menarik dan menyentuh hati (dan iman).

Pertamanya; penceramah yang kami jemput orang muda, Ustaz Muhd Zainuddin Mustafa, rakan sejawat di UiTM Johor. Ceramahnya jelas, menarik dan memaku pendengar. Pada saya, selayaknya dia bergelar seorang ustaz dan penampilan yang menampakkan ketinggian ilmu yang dimiliki. Alhamdulillah, semoga ustaz dapat datang lagi ke tempat kami, mungkin seminggu sekali ke..

Kedua; gotong royong jemaah memasak nasi ambang (ambeng). Idea En Ghani dua tiga tahun lalu kami teruskan. Kali ini ramai jemaah yang terlibat menjayakan nasi ambang ala Taman Yayasan. Unik kerana masing-masing memasak (atau menyumbang) bahan tersendiri dan akhirnya digabungkan di surau untuk dinikmati bersama. Ada yang menyumbang beras (Sdr Fauzi Pasar Mini Bistari), ada yang menyumbang ayam (Fauzi MDS), ada yang memasak serunding (Cikgu Ramlee, memang sedap), sayur (Puan Rashidah), buah-buahan (?), ikan masin (Samsuri), petai (Hj Mad Nor, ini yang kelakarnya.. nasi ambang mana ada petai.. tapi bila dah dihidangkan.. memang tak cukup), air (Hj Hafiz), kuih muih (Hj Hasan, Husin dll) dan banyak lagi..

Ketiga; Sambutan jemaah amat memberangsangkan. Ramai yang hadir memenuhi surau dan melihatkan kerjasama, interaksi sesama sendiri rasa amat bersyukur dengan nikmat persaudaraan ini. Semoga Allah satukan hati-hati kami di rumah-Mu yang suci ini.

(Malamnya 12.30 ada orang datang memaklumkan kematian di Astaka Jaya.. bergegas pergi lihat.. usianya baru 42 telah kembali...)

1 comment:

Engku Artini said...

alhamdulillah.. seronok saya baca sambutan di surau ustaz.dah lama saya tak berkesempatan menghadiri majlis ilmu.. insy bila ada kelapangan nanti.