Tuesday, August 18, 2009

PERIHAL ANAK-ANAK

Anak-anak adalah nikmat dan ujian daripada Allah, anugerah yang tiada ternilai pada perkongsian hidup sehari-harian. Perihal anak-anak tiada penghujungnya pada setiap detik dilalui. Ada sahaja ceritera dan alkisah yang mereka lakukan setiap hari.

Anak-anak sentiasa baik pada pandangan ibu bapa. Biar bagaimanapun nilai dan perlakuan, sentiasalah ibu bapa memandangnya molek dan baik. Namun rasional dalam kita menangani isu anak-anak adalah amat perlu dan penting. Ada masanya kita bergaul mesra dan mereka membantu itu ini dalam urusan harian. Ada masanya pula mereka melakukan kesilapan, dan kesilapan itu perlu diperbetulkan setegasnya.

Atifi semalam kena rotan kerana mengambil duit umminya, Zaim pandai mencari idea yang diada-adakan untuk mendapatkan duit 'tambahan', dan Ain pula sengaja menyorokkan pen drive umminya, Nuha pula mengambil barangan kawan... Aduh, beratnya terasa ujian seperti ini. Memang saya 'tangani' hal ini seadanya dalam keluh kesah dan rasa bertanggungjawab mendidik mereka.

Banyak perkara perlu dimuhasabah lagi, terutamanya kita sebagai ibu bapa...

No comments: