Wednesday, February 10, 2010

PENCEN ITU PASTI..

Minggu ini saya meraikan Puan Hajah Zainab Ismail, Pengetua SMK Seri Kenangan yang mengakhiri tugasnya sebagai kakitangan kerajaan bermula 10 Feb 2010. Malam Selasa lalu, diadakan majlis grand dinner di Dewan Sekolahnya dihadiri TImbalan Pengarah Pelajaran Johor; Tuan Haji Markom. Meriah dan berprestej untuk sebuah sekolah..

Semalam (Selala, petang) kami mengiringinya mengucapkan selamat tinggal kepada pelajar SMKSK, dan menjadi lebih indah apabila bekas pelajar SMKSK -menunggu SPM- turut hadir dengan berbagai rupa. Tahniah kepada anak-anak yang menghargai gurunya pada majlis berkenaan. Saya kira banyak hadiah yang Hajah dapat; dua van sekolah penuh.

Seperkara kita belajar; hidup ini perlu sentiasa menghargai orang lain. Penghargaan yang lahir dari ketulusan hati akan berbayar dengan ketulusan jua. Tetapi jika penghargaan itu diminta-minta, ia tidak menjadi dan tidak bermakna.

Seorang kenalan dahulunya berjawatan tinggi, namun sikapnya yang meminta-minta itu dan ini, minta dihargai dan dipuji.. akhirnya setelah dia pencen, semua kawannya lari. Hendak berkampung di tempatnya sendiri sudah tiada teman.. Kasihan.

Banyak yang perlu dipelajari..

No comments: