Tuesday, September 28, 2010

RUMAH TRADISIONAL KEDAH





Rumah tradisional Kedah biasanya tinggi lantai daripada tanah. Mungkin orang dulu suka menambat lembu atau kambing di bawah rumah, dan kini digantikan pula oleh kancil, rusa dan angsa (unser). Ukiran layar bermotifkan matahari adalah seni halus yang cantik dan diwarna-warnikan berbagai rupa.

Di rumah inilah kami adik beradik dibesarkan dengan beranda kecil tempat menyambut tetamu ayah yang tidak pernah henti datang berkunjung. Ada jemuran untuk basuhan dan simpanan air, ada pula ruang untuk letak pisang dan durian manggis pada musimnya. Pisang biasanya dibungkus dengan kain buruk sementara menantikan masak, dan apabila masak, kami adik beradik menyelak kain dan memakan sebiji sebiji hingga habis.

Rumah asal dahulunya dibina menggunakan atap nipah atau atap rembia. Berdinding buluh dan berlantaikan nibung atau buluh kecil yang dianyam rapi supaya menjadi rata. Buluh begitu sinonim dengan kami, bukan sekadar untuk main pondok-pondok, juga untuk dibuat galah mengait rambutan, dibuat ampaian, buat sat dan celeng untuk tangkap ikan, sekap dan sodok. Dua tiga buah sekap ayam terbiar di bawah rumah untuk memanggil ayam makan - terutamanya anak-anak ayam - dan ada kalanya untuk menangkap ayam disembelih.

Rumah kami adalah harta dan khazanah kehidupan kami. Ia semakin hilang dan pupus dimakan zaman.

No comments: