Wednesday, November 9, 2011

KENAPA PERLU DISEMBELIH (KORBAN)?

Salam Aidil Adha.

Pengorbanan yang paling besngherar dalam sejarah manusia ialah sanggup mengorbankan (menyembelih) anak. Itulah yang luar biasa dan luar jangkauan akal dan naluri yang termampu manusia bernama (nabi) Ibrahim lakukan.

Anak yang disayangi, yang jauh terpisah dan apabila ditemukan kedua-duanya, Allah perintahkan supaya dikorbankan Ismail. Pada usia belasan tahun, tentunya Ismail sudah faham dan mengerti akan perintah Allah dan kedudukan bapanya sebagai seorang nabi.

Tutuplah matamu wahai bapaku Ibrahim. Engkau pasti tidak tergamak untuk mengheret mata pisau di leher anakmu ini. Engkau pasti tidak tega melihat anakmu ini disembelih.

Sehingga ke tahap ini, Ibrahim mampu memenuhi perintah Allah. Dia masih kuat untuk menggosokkan pisau yang tajam menghiris leher anaknya Ismail...

Ibrahim berjaya. Dia berjaya menunaikan perintah Allah walaupun setelah dibuka matanya, rupanya seekor kambing (kibas) yang disembelih. Bukan anaknya. Dia berjaya taat kepada Allah, tanpa membantah...

Pemahaman dan penghayatan situasi ini seharusnya menyelinap masuk ke dalam rongga badan kita untuk Allah, untuk taat kepada-Nya. Ia masuk seiring dengan darah yang membuak keluar ketika ibadah korban kita saksikan.

No comments: