Saturday, March 3, 2012

EMAK 2

Emak selalu membawa kami solat berjemaah dan mengaji di madrasah. Hampir setiap malam itulah routin hidup kami. Ada kalanya emak membela itik di belakang rumah. Ayam dan lembu adalah sebahagian hidup kami yang tidak pernah berpisah.

Mak banyak berkongsi hidupnya dengan Mak Lang. Mak Lang orang yang paling akrab dengan kami, walaupun Mak Ngah, Pak Teh ada pada lingkungan yang sama. Suatu hari ketika Mak Lang bertandang ke rumah, saya suka mengacau perbualan mereka. Selalunya saya panjat belakang emak untuk mendapat perhatian, menunjukkan kemanjaan dan kegembiraan sebagai seorang anak kecil.

Emak pernah mengadu; 'Ee janganlah mu dok nek belakang mak ni. nati mak mati, mu nak dok dengan sapa?"

Spontan saya jawab: "Dok dengan Mak Cik la.."

"Mu beghani ke duduk dengan Mak Cik mu tu?" Sergah Mak Lang...

Perbualan anak-anak sekecil itu tiada sudahnya. Ia berakhir begitu sahaja.

Saya sedar Allah itu maha mendengar. Setelah emak saya meninggal dunia, kami tinggal bersama dengan Abang Wahab, Kak Aishah beberapa ketika. Ketika Darjah Dua, ayah mengambil kami untuk tinggal bersamanya dengan Mak Cik. Bermula satu period baru dalam hidup kami.

No comments: