Saturday, March 3, 2012

MAD Ee DAN MAD CHI

Nama saya Ahmad Nawawi tetapi dipanggil Mad Ee di kalangan keluarga terdekat. Ia ambilan daripada nama Syafie (Imam Syafie). Puncanya kerana dikatakan saya selalu menangis sewaktu kecil, mungkin nama ini tidak sesuai, lalu ditukarkan dengan panggilan Syafie dan ringkasnya Mad Ee.

Abang saya Ahmad Sanusi, yang ringkasnya dipanggil Mad Chi. Kami sebaya. Mak Cik Melah melahirkan Sanusi pada 24 April di Hospital Alor Setar, saya dilahirkan pada tanggal 9 September pada tahun yang sama; 1965. Walaupun berlainan ibu, kami amat rapat. Kami bermain bersama-sama, ke sekolah sama-sama, berjalan-jalan dan mandi sungai bersama-sama. Kami terlebih akrab daripada adik beradik seibu sebapa.

Orang kampung selalu menjadikan kami sebagai contoh;

"Tengok Mad Ee dengan Mad Chi tu, boleh bekawan bek, tak gaduh-gaduh macam mume (kamu) ni. Cubalah kawan bek-bek macan dema tu."

Inilah ungkapan biasa yang kami dengar daripada orang kampung tentang kami. Bangga ada, seronok pun ada.

Balik daripada kenduri kahwin kami meniru aksi silat yang dipersembahkan. Kami buat gelanggang silat di bawah rumah. Tali diikat antara empat tiang rumah dan kami ambil sikat rambut sebagai keris beraksi lagak pendekar menikam musuh.

Pendekar kecil.

No comments: