Thursday, April 12, 2012

BALAISAH (MADRASAH)


BALAISAH (MADRASAH)
Kami memanggilnya balaisah. Sebenarnya  ia madrasah (terjemahan kata Arab, sekolah) tetapi lebih tepat ia sebuah surau. Balaisah didirikan hasil wakafan dari kampung-kampung sekitar Pondok Padang Nyior setelah Pak Teh pulang belajar di Mekah, sepuluh tahun lamanya. Setiap kampung menyumbangkan sebatang tiang, lantai dan dinding; baik dari kampung Padang Gelanggang, Kampung Pisang, Kampung Padang Terap, Kampung Taban, Kampung Sungai Sari, Kampung Padang Cenderai, Kampung Tanjung, Kampung Pokka dan lain-lain. Tahun 1961 dengan satu meter setengah tinggi dari tanah, ia didirikan bergotong royong menzahirkan sebuah pusat pengajian ‘pondok’. Pak Teh dan Tok Ayah Haji Kob (Haji Yaakob) menjadi tok guru siang malam, selain Haji Zain dan ustaz-ustaz lain.
Tingkap-tingkap yang banyak memudahkan sistem pengudaraan semulajadi menyejukkan jemaah. Melalui tingkap itu jugalah, pak bilal melaungkan azan. Tok Saad Kudung, Pak Daud, Pak Long Pi antara bilal awal bertugas, kadang-kala budak-budak pondok diberi peluang melaungkan azan, termasuklah Mad Chi.
Bahagian depan balaisah berdiri pokok bunga tanjung. Tinggi. Biarpun tinggi, kami panjat mencari sarang burung untuk dimakan telurnya, ataupun buah bunga tanjung yang masak untuk dikunyah. Pada laluan masuk, berjajaran pokok jangoh (janggus, gajus @ ketereh) yang menjadi habuan kami memetik pucuk muda dibuat ulam, buah dan bijinya untuk dimakan.
Di sebelah kiri balaisah, sepohon pokok kepala kambing tumbuh tinggi. Isinya putih berbiji hitam keras yang kami makan walaupun rasanya tidaklah sesedap mana. Buahnya seakan-akan kepala kambing, tangkai dan empulurnya senang ditarik keluar. Budak-budak pondok suka bermain dengan empulurnya yang ditarik keluar masuk, keluar masuk seakan-akan...
“His budak ni!”
Buah kepala kambing sinonim dengan buah kote mamak. Beberapa batang pokok kote mamak tumbuh di tepi jalan Sekolah Kebangsaan Padang Terap ke arah Padang Gelanggang, di tepi bendang. Bentuknya tidak perlu digambarkan lagi, sebiji macam anu mamak. Isinya hitam berair seperti juga kulit kerasnya yang hitam. Kami ketuk-ketuk hingga pecah dan cungkil isinya untuk dimakan.
Dalam pagar rumah Pak Teh, banyak pokok limau bali. Kami makan beramai-ramai di pondok cicah garam belacan melalui ‘kebenaran’ Hisyamudin untuk memetiknya. Kami tahu Pak Teh memang banyak tanam pokok buah-buahan untuk budak-budak pondok, untuk kami juga anak-anak menakannya. Buah nona dan delima hanya sesekali dapat kami makan.
Itulah balaisah kami.

No comments: