Wednesday, April 4, 2012

HOBI

Hobi. Perkataan ini tidak pernah saya dengar (guna) sehinggalah Darjah Empat begitu. Guru kelas meminta berdiri dan menyatakan apakah hobi masa lapang kami. Saya masih tidak faham makna dan erti 'hobi'.

Hobi diertikan 'aktiviti masa lapang'; saya terfikir (pada ketika itu), mana mungkin saya ada masa lapang? Masa saya (dan kita semua) terisi dengan berbagai aktiviti, tentunya tiada masa lapang. Tidur juga adalah pengisian, main bola, memancing, mandi sungai, meredah hutan, berjalan-jalan di kebun, berkelah di sungai dengan budak-budak pondok adalah aktiviti. Ia bukannya 'masa lapang', masa lapang tidak wujud sebenarnya. Solat dan mengaji Quran adalah aktiviti, merayap mencari TV juga aktiviti, fikir saya.

"Nawawi, apa hobi awak?' Sergah cikgu pada giliran saya.

'Angkat air cikgu!' (dialek Padang Terap; 'Hakot A')

'Angkat air itu kerja. Kerja tolong mak, ia bukan hobi...'

Kawan-kawan lain ketawakan saya...

Sememangnya kami kena angkat air setiap hari. Ia routin yang perlu dibuat bagi mengelakkan mendengar leteran seorang ibu. Tiga tempayan di atas rumah perlu dipenuhkan air, tempayan bermulut kecil di letak di tengah ruang dapur untuk air minuman, dua tempayan lagi di letak di bahagian jemuran untuk membasuh pinggan mangkuk. Kami (dan Mad Chi) gunakan baldi berulang alik dari telaga ke atas rumah. Biasanya empat trip bagi dua pekerja baharulah penuh semua tempayan.

Hanya kadang kala Mad Chi leka bermain bola, kenalah saya penuhkan juga tempayan yang ternganga mulutnya.

Itulah 'hobi' saya ketika itu.

No comments: