Tuesday, April 17, 2012

MENGKUANG


Mengkuang sejenis pokok daun berduri yang boleh dijadikan tikar, bakul, sumpit, beg, hiasan dan sebagainya. Mak Lang Nah dan Mak Cik Melah rajin mengayam tikar mengkuang. Daun mengkuang  akan dibuang durinya terlebih dahulu. Duri dibuang menggunakan pisau raut yang kecil, duri pada tulang dan pada sisi daun kiri kanannya.

Setelah dibuang duri, daun mengkuang yang lebar akan dikecilkan dengan saiz yang standard menggunakan janget (jangat). Jangat diperbuat daripada buluh dengan tiga mata (besi) tajam mengikut saiz tertentu. Saya biasa menolong Mak Cik dan Maklang menjangat mengkuang sebelum dijemur sampai kering.
Setelah dijemur, mengkuang akan direndam mengikut warna (menggunakan bahan pewarna) yang dipilih. Biasanya warna merah, hijau dan jingga.

Sebelum dianyam, daun mengkuang yang diwarnakan perlu diluruskan (disamakan) daripada begulung-gulung bagi memudahkan pengayaman. Ia cukup dengan menggunakan bilah buluh sebagai peraut.
Melagang tikar bukannya tugas mudah. Saya tidak pernah belajar dan tidak pernah tahu. Saya hanya membantu menganyam setelah dilagang (dibentangkan dan dibuat rangka asas) yang bermula daripada bahagian tengah tikar.  Corak bunga labu sering menjadi pilihan, jika tidakpun corak selang seli batik.

Tikar yang besar digunakan untuk ruang tamu, tikar bersaiz kecil untuk bayi yang baru lahir. Selalunya kami hadiahkan tikar-tikar kecil ketika menziarahi mereka yang baru mendapat anak, ataupun ibu-ibu yang mengandung. Seingat saya, Shida mendapat beberapa helai tikar mengkuang ketika mengandung anak pertama kami, Afif. Manakala tikar bersaiz sederhana disediakan untuk pengurusan jenazah di kubur. Tikar yang jenis ini kami pastikan ada pada setiap masa. Disimpan dan tersimpan dengan baik; diketahui.

Mak Cik Melah rajin mengayam bakul mengkuang. Gunanya untuk menyimpan padi di jelapang, mahupun untuk urusan pemprosesan padi; menjemur padi, menyukat padi, menjujung barangan dan sebagainya. Kami hanya membantu Mak Cik Melah menganyam menggunakan bilah buluh kecil yang diraut sempurna. Bilah buluh ini jangan dihilangkan, nahas.

Sumpit mengkuang kami isikan dengan makanan seperti pulut pisang dan kuih muih. Buah-buahan hutan juga boleh dimasukkan ke dalam sumpit dan diikat di mulutnya agar tidak tumpah (terkeluar). Mengkuang  yang tumbuh meliar di pinggir bendang, kini semakin layu dan pupus ditelan zaman. Biarkan!

1 comment:

pemainayam.net said...

Terima kasih min informasinya ... Salam Satu Hobi dan Sukses Selalu ya gan !

Kunjungi juga artikel kami ya..

Berita Bola - Keluaran Togel: S128 - SV388 - Sabung Ayam

Pasaran Asianbookie

Berita Bola Terbaru